„Suntem copii ai unor părinți care au beneficiat de un excelent sistem educațional, pentru că Ceaușescu a realizat o amplă campanie de alfabetizare în România. Presupunem că și voi aveți părinți cu locuri de muncă în fabrici, uzine și instituții, toate create de regimul lui Ceaușescu, în timp ce anumite persoane au încercat și au reușit să distrugă această infrastructură”, a declarat Diana Șoșoacă.
Întrebata despre abuzurile regimului comunist, inclusiv despre Canalul Dunăre – Marea Neagră, aceasta a răspuns că „Și eu am avut rude și bunici afectați, dar confundați regimul lui Ceaușescu cu cel sovietic sau stalinist. Este nevoie de o documentare mai aprofundată a istoriei”, a adăugat Șoșoacă.
Pentru asemenea declarații, reprezentanții Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc au depus o plângere penală împotriva Dianei Șoșoacă. Aceasta este acuzată de propagarea cultului persoanelor responsabile de crime de război și genocid, conform O.U.G. nr. 31/2002.
Ce analizăm?
Care a fost evoluția gradului de alfabetizare în România în perioada regimului lui Nicolae Ceaușescu?
Analiză
Ideologia comunistă a apărut în România la începutul secolului al XIX-lea. Între 1947 și 1965, regimul a fost puternic influențat de Uniunea Sovietică, cu Gheorghe Gheorghiu-Dej la conducerea țării. După moartea acestuia, Nicolae Ceaușescu a preluat puterea și a condus până în 1989.
După 1948, când România a intrat sub influența sovietică, a fost implementat un program de alfabetizare („eradicarea analfabetismului”). Această campanie s-a încheiat în 1956.
S-a estimat că în 1948 existau în jur de 4 milioane de analfabeți în România (circa 29% din populația cu vârsta de 7 ani sau mai mare). La începutul anilor ’90, gradul de alfabetizare era peste 90%. În consecință, la momentul preluării puterii de către Ceaușescu, rata alfabetizării se situa deja la circa 70%, crescând la 90% până la sfârșitul dictaturii.
Conform datelor statistice, în 1976, rata mondială a alfabetizării era de 65,59%. Informații suplimentare despre acest subiect se găsesc într-un raport UNESCO pentru perioada 1950-2000.
Evoluția rețelei școlare este prezentată în studiul „România un secol de istorie”.
Datele arată o creștere constantă a numărului de unități de învățământ în perioada comunistă.
Este important de notat că datele ar putea fi modificate pentru a se potrivi cu discursul oficial al regimului comunist, ca o încercare de a modela „omul nou”.
Concluzie
Având în vedere aceste date, afirmațiile Dianei Șoșoacă sunt false. Rata de alfabetizare în România era semnificativ mai mare la momentul preluării puterii de către Ceaușescu, și a continuat să crească sub regimul său până la sfârșit, deși nu a fost cauza principală a creșterii.