AcasăEconomieRomân șef Dacia Design: Cum va folosi IA viitorul mașinilor?

Român șef Dacia Design: Cum va folosi IA viitorul mașinilor?

Publicat pe

IAȘI VREMEA

Directorul centrului de design Dacia din București a deținut anterior o poziție similară la Porsche, dar a colaborat și cu mărci italienești și chinezești. În cadrul unui interviu acordat pentru HotNews, Emanoel Derta a detaliat aspectele complexe legate de proiectarea la Porsche, specificul muncii la Dacia și riscurile utilizării exclusive a inteligenței artificiale în designul auto.

  • Emanoel Derta, absolvent al IED (Instituto Europeo di Design) Torino și deținător al unei diplome în design auto din 2005, conduce acum studioul Dacia Design Center din București. Cu o experiență vastă de 24 de ani în design auto și industrial, Derta a lucrat pentru mărci precum Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Porsche și Lynk&Co. 
  • În 2018, a devenit director de design pentru mărcile Ora și Wey (apartinând grupului Great Wall Motors), iar în 2021 a fost numit vicepreședinte de design al Xpeng Motors. Portofoliul său cuprinde proiecte remarcabile, precum modelele Fiat 500, Fiat Fiorino, Porsche 911 Speedster Concept, Porsche 991.2 GT3, Ora Good Cat, Tank 300, Tank 400, Xpeng G9, Xpeng G6 și Xpeng X9.
Emanoel Derta

Proiectarea unui Porsche față de o Dacie: o provocare distinctă

Proiectarea unei Dacia poate fi mai complexă decât a unui Porsche, conform declaratiilor lui Derta. Un Porsche vine cu o identitate vizuală solidă, o istorie bogată și așteptări clare din partea publicului, fiind nevoie de proporții și forme specifice. În schimb, Dacia trebuie să imbine robustețea cu accesibilitatea, menținând un preț competitiv.

Designerul subliniază importanța utilizării inteligenței artificiale, însă nu consideră înlocuirea completă a designerilor o soluție viabilă în prezent. Proiectarea bazată exclusiv pe AI ar putea genera modele asemănătoare cu altele existente pe piață.

Diversitatea și creativitatea: Un factor cheie

HotNews: Câți oameni lucrează la studioul de design Dacia din București?
Emanoel Derta: Suntem 35 de persoane și valorizăm diversitatea naționalităților în echipa noastră, considerând că interacțiunea culturală stimulează creativitatea și generează idei inovatoare.

– Experiența la Porsche, cu multă libertate și mai puțină presiune pe cost, contrastează cu cea din cadrul Dacia. Cum se compară cele două?
– La Porsche, există mai puțină presiune financiară. Cu toate acestea, și Porsche se confruntă cu alegeri dificile, în contextul unui portofoliu extins, prioritizând proiectele cu cel mai mare impact economic.

– Care este sarcina mai dificilă: designul unui Porsche de 70.000-80.000 de euro sau al unei Dacia de aproximativ 25.000 de euro?
– Designul unei Dacia de 25.000 de euro este mai dificil.

Standarde de calitate: Dacia versus Porsche

– De ce?
– Implementarea „carry over” (utilizarea elementelor existente) la Dacia impune constrângeri semnificative. Optimizarea costurilor și identificarea echilibrului dintre elementele noi și cele preexistente sunt factori determinanți. Un procent important de clienți noi pentru Dacia demonstrează relevanța propunerilor de design.

Procesul de aprobare a modelelor include mai multe etape, ajungând până la nivelul CEO-ului. Derta a întâmpinat situații în care șefii săi puneau la îndoială aspectul de Porsche al unor designuri, subliniind importanța unei identități vizuale bine definite pentru această marcă.

– Dar, în final, ați reușit să creați designuri apreciate.
– Criticile constructive au fost necesare, dar ne-au permis să ne perfecționăm, atât pe segmentul Dacia, cât și pentru mărcile partenere.

Exemple de modele Dacia

Dacia se află într-o fază de consolidare și dezvoltare. Lansarea modelului Bigster a adus satisfacții, chiar și din partea unor colaboratori din Asia, demonstrând succesul în afara așteptărilor.

– Ce diferențe fundamentale remarcați între proiectele de la Porsche și cele de la Dacia?
– Diferențele se bazează pe cultura organizațională distinctă în cadrul grupurilor internaționale. Procese similare sunt utilizate în proiectarea auto, indiferent de marcă.

Așadar, 90-95% din procesul de producție prezintă o asemănare remarcabilă. Ideea initială pentru o nouă mașină este punctul de pornire, urmată de crearea schițelor, modelării 3D, validării și iterațiilor ulterioare.

Un model „surprinzător”

– Dacia Bigster a fost dezvoltată într-un timp record?
– Unele proiecte, precum Bigster, s-au caracterizat printr-un ritm accelerat, datorită acceptului imediat al CEO-ului la prezentarea inițială.

– Cum influențează inteligența artificială proiectarea actuală a mașinilor?
– Inteligența artificială sporește eficiența în etapele repetitive ale proiectelor, dar nu poate înlocui complet inovația umană. AI-ul poate genera o varietate de variante, însă nu posedă intuiția și creativitatea necesare pentru a crea un design distinct.

– Care sunt proiectele actuale ale studioului de design?
– Echipa lucrează la toate modelele Dacia existente, inclusiv la actualizările existente. Totodată, se pregătesc noi modele care vor contribui la evoluția mărcii.

Ultimul model electric Dacia va fi o prioritate pentru echipa din București.

Ultimele articole

Accident grav pe Șoseaua Nicolina: pieton beat lovit de mașină în traversare ilegală

Un nou incident rutier s-a produs luni seară, 14...

Băiatul lui Marcelo devine mare! Gol spectaculos în preliminariile EURO U17 | Sport.ro

Atacantul echipei Real Madrid a realizat un gol spectaculos cu capul...

Marius Șumudică critică dur un tricolor după declarațiile despre Lucescu: M-a dezamăgit | Sport.ro

După meciul amical cu naționala Moldovei, Mircea Lucescu a declarat...

Guvernul Bolojan a prezentat exemple din alte țări privind limitarea retragerilor din pensii private, conform HotNews.ro

Italia, Croația, Africa de Sud, Irlanda și Polonia sunt exemplele de...

More like this

Mai multe articole

Accident grav pe Șoseaua Nicolina: pieton beat lovit de mașină în traversare ilegală

Un nou incident rutier s-a produs luni seară, 14...

Băiatul lui Marcelo devine mare! Gol spectaculos în preliminariile EURO U17 | Sport.ro

Atacantul echipei Real Madrid a realizat un gol spectaculos cu capul...

Marius Șumudică critică dur un tricolor după declarațiile despre Lucescu: M-a dezamăgit | Sport.ro

După meciul amical cu naționala Moldovei, Mircea Lucescu a declarat...