Noua taxă vamală de 25% pentru automobilele importate în SUA, impusă de fostul președinte, va genera creșteri semnificative de preț, afectând lanțul de aprovizionare și potențial scăzând vânzările și producția autohtonă. Care vor fi impactul asupra țărilor UE și mărcilor auto europene și cum va afecta România?
- În anul trecut, peste 800.000 de automobile fabricate în Uniunea Europeană au ajuns pe piața americană, majoritatea originare din Germania.
- Nu există niciun automobil integral produs în SUA, susțin reprezentanții industriei. Unele componente sunt circulate de peste șase-șapte ori prin SUA și Canada, datorită colaborării strânse între furnizori.
- Există consecințe indirecte și pentru România, întrucât numeroase companii germane producătoare de componente auto își desfășoară activitatea aici. Aceste firme ar putea înregistra comenzi reduse din cauza noilor taxe.
Prețuri mai ridicate, reparații mai scumpe
Fostul președinte a anunțat taxe vamale de 25% aplicate autovehiculelor importate, intrate în vigoare la o dată specificată. De asemenea, din o altă dată, taxe similare vor fi aplicate și componentelor auto. Peste 150 de categorii de componente vor fi afectate.
Administrația respectivă susține că aceste măsuri vor stimula investițiile, însă experți din diverse domenii consideră că efectele vor fi grave: prețurile auto vor crește, producția va scădea, iar cetățenii americani vor achiziționa mai puține mașini. Unii furnizori de componente ar putea suferi disponibilizări, având în vedere majorarea semnificativă a costurilor operaționale.
O analiză Reuters arată că aceste taxe pot afecta importuri de mașini și componente în valoare de peste 600 de miliarde de dolari.
Germania, cel mai afectat stat european. Impactul asupra României
România nu expediază automobile pe piața americană; cu toate acestea, măsurile impuse de fostul președinte vor afecta indirect unele companii producătoare de componente auto din țară.
Un număr de companiei germane mari activează în România, având fabrici de componente auto și colaborează strâns cu Germania. Reducerea comerțului cu piese auto dintre Germania și SUA, cauzată de taxele vamale, ar afecta și unitățile locale de producție din România, prin diminuarea comenzilor. Este încă prea devreme să se estimeze amploarea impactului.
Organizații relevante din industria auto discută despre efectele potențiale și despre soluțiile adecvate.
Experții afirmă că noile taxe vor afecta lanțurile de aprovizionare la nivel global, provocând creșteri de preț, în special pentru consumatorii americani.
Producătorii auto germani sunt foarte prezenți pe piața americană: peste 140.000 de angajați în fabricile de pe teritoriul SUA și peste 900.000 de autoturisme asamblate anual.
„Fără deloc o surpriză: chiar și producătorii auto americani s-au opus acestor taxe vamale.”, a comentat un expert. „Analizând evoluția pieței internaționale, sectorul american se opune cu fermitate politicilor actuale,” a adăugat acesta.
Origine țări de automobile vândute în Statele Unite
Conform studiului JATO, din cele 16,1 milioane de automobile vândute în SUA în anul respectiv, 61% au fost produse local. Alte cifre includ 2,19 milioane din Mexic și 1,25 milioane din Coreea de Sud. De asemenea, 1 milion au provenit din Japonia și 821.000 din UE.
Alte țări și date se regăsesc în textul original.
Cel mai afectat grup este Volkswagen, datorită importurilor din UE și Mexic. Mărci precum Nissan și Chevrolet sunt afectate simțitor de piața mexicană.
Dintre marile companii americane, Ford are o poziție favorabilă datorită producției locale, iar Tesla produs aproximativ 100% din automobilele sale în Statele Unite.
Posibile scăderi ale producției
Analiza Cox Automotive sugerează o reducere a producției auto în America de Nord (SUA, Mexic, Canada) cu 10-20%, rezultând o scădere a producției de 1,5-3 milioane de mașini pe an.
Scăderea numărului de modele disponibile pe piața americană ar putea duce la creșterea prețurilor.
Estimarea creșterii prețurilor la automobilele noi variază de la 3.000 la peste 12.000 de dolari, în funcție de segment.
Modele compacte, deja costisitoare, vor ajunge la prețuri considerabil mai mari.
Prețul mediu al automobilelor noi în SUA a crescut cu 15-20% în ultimii cinci ani.
Mașinile second-hand vor fi afectate, datorită cererii crescute și ofertei reduse.
Noile taxe vamale vor crea creșteri ale costurilor de producție și reparații pentru componentele utilizate frecvent.
Dependența lanțurilor de aprovizionare
Producătorii auto au avertizat despre perturbarea lanțului de aprovizionare din America de Nord. Multe piese auto sunt fabricate în diverse țări, înainte de asamblare.
Experții subliniază imposibilitatea relocării rapide a producției și lanțurilor de aprovizionare.
Chiar și la producătorii cu operațiuni importante în SUA, o parte semnificativă a componentelor provine din alte țări (exemplu: Mexic).
Numeroase modele de mașini vândute în SUA nu conțin componente produse în Statele Unite.
Importanța țărilor Mexic și Canada în lanțul de aprovizionare pentru piața americană este evidențiată.
Reconfigurarea lanțurilor de aprovizionare este un proces laborios și costisitor.
Stocuri și impact asupra dealerilor
Vânzările de automobile au fost excelente; totuși, dealerii cu stocuri mari de mașini vor fi favorizați inițial.