Fabrica Pesa din Polonia
Un prim tren regional fabricat de Pesa în Polonia ar putea ajunge în România la sfârșitul lunii mai pentru certificare, omologare și autorizare, potrivit Autorității pentru Reformă Feroviară. Este posibilă întârzierea, având în vedere întârzierile obișnuite în livrările de trenuri noi în România.
Compania Pesa, cu sediul în Polonia, are o vastă rețea de colaboratori, angajând 4.000 de persoane și având relații comerciale cu 1.500 de furnizori. Trenurile și tramvaiele lor sunt utilizate în numeroase orașe din Europa, precum și în alte țări. Compania a înregistrat o dezvoltare semnificativă în ultimii ani, livrând vehicule feroviare chiar și în Africa.
România a încheiat contracte importante cu Pesa.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară a trimis o delegație în Polonia, la fabrica Pesa din Bydgoszcz, între 23 și 25 aprilie 2025, pentru a efectua o inspecție preliminară a unui tren electric din Lotul 2. Aceasta ține de contractul pentru 23 de rame electrice, parte a unui proiect mai amplu de achiziție a 62 de rame electrice de scurt parcurs”, precizează surse oficiale.
Data estimată pentru sosirea primei rame electrice regionale în România este 31 mai 2025, pentru a putea fi supusă certificării și omologării de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Reprezentanții ARF au verificat stadiul de finalizare a ramelor, inclusiv montarea ușilor, a scaunelor și a echipamentelor. Inspecția a avut ca obiect prima ramă electrică RE-R1.
Valoarea întregului proiect este de 2.777.369.677,05 lei (echivalentul a 560 de milioane de euro), finanțat de fonduri europene nerambursabile și din bugetul de stat.