Imagini cu vehicule în trafic.
Producătorii auto europeni vor evita amenzi uriașe pentru nerespectarea țintelor de emisii CO2, Uniunea Europeană acordându-le un termen suplimentar de doi ani.
Parlamentul European a aprobat un amendament care permite producătorilor auto să amâne reducerea emisiilor de CO2, compensându-le printr-o diminuare mai rapidă în următorii doi ani. Statele membre UE au susținut această propunere în ședința de miercuri.
Această măsură oferă un ragaz industriei auto, după o campanie intensă de lobby, amplificată de scăderea vânzărilor de vehicule electrice anul trecut, care a îngreunat atingerea obiectivelelor.
Cu toate acestea, relaxarea țintelor pe termen scurt ridică semne de întrebare cu privire la realizabilitatea țintelor viitoare ale UE, în special privind obligația ca, până în 2035, toate automobilele noi vândute să fie complet electrice.
O analiză detaliată a modalității de atingerea acestui obiectiv este programată pentru a doua parte a anului curent.
Această flexibilitate face parte din planul de susținere a industriei auto, anunțat la începutul lunii martie de președinta Comisiei Europene.
Măsura, criticată de organizațiile ecologiste, se bazează pe luarea în considerare a emisiilor pe o perioadă de trei ani (2025-2027), în loc de o analiză anuală. Acest lucru scuzește producătorii auto care nu și-au atins țintele de penalități până la data limită de 31 decembrie 2025.
Această măsură se referă la producția și comercializarea vehiculelor noi, atât autoturisme, cât și vehicule comerciale ușoare.
Amendamentul a fost adoptat la Strasbourg cu 458 de voturi pentru, 101 împotriva și 14 abțineri. Volkswagen, Stellantis și Renault sunt printre cei mai mari beneficiari ai noii reglementări.
Ecologiștii susțin că flexibilizarea normelor riscă să întârzie introducerea vehiculelor electrice accesibile, foarte importante pentru consumatorii europeni, mai ales cele cu prețuri sub 25.000 de euro.