Impactul deciziei CCR asupra aderării la OCDE
Reprezentanții instituției consideră că decizia Curții Constituționale (CCR) privind neconstituționalitatea anumitor articole din Legea ANI poate afecta aderarea României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). De asemenea, pot fi afectate progresele României în cadrul monitorizărilor Uniunii Europene (Raportul privind Statul de Drept) și Consiliului Europei (Grupul de State împotriva Corupției – GRECO).
Oficialii Agenției Naționale de Integritate (ANI) au transmis, joi, că decizia CCR anulează caracterul public al declarațiilor de avere și de interese, încălcând angajamentele internaționale asumate de România în ultimii 20 de ani în lupta împotriva corupției și asigurarea integrității în funcțiile publice.
Totodată, o astfel de decizie ar putea afecta procesul de aderare la OCDE, precum și progresele României în cadrul exercițiilor de monitorizare din partea Uniunii Europene și a Consiliului Europei.
De asemenea, hotărârea CCR ar putea duce la retragerea declarațiilor de avere și interese de pe site-ul Agenției, conform argumentării Curții Constituționale.
12 milioane de declarații neconstituționale
Portalul ANI conține peste 12 milioane de declarații afectate de neconstituționalitatea unor articole din Legea nr. 176/2010. Decizia Curții Constituționale este de impact.
Prevederi legale din Legea nr. 176/2010 declarate neconstituționale:
- Art. 3 alin. (2): Declarațiile de avere includ drepturile și obligațiile declarantului, ale soțului/soției și ale copiilor minori.
- Art. 6 alin. (1) lit. d): Persoanele responsabile cu implementarea prevederilor privind declarațiile de avere și interese au obligația de înregistrare pe platforma e-DAI.
- Art. 6 alin. (1) lit. d): Se menționează obligația de afișare a declarațiilor de avere și de interese pe site-ul instituției într-un anumit termen, cu anonimizarea unor date personale.
- Diverse: Declarațiile de avere și de interese sunt păstrate pe site-ul instituției pe toată durata exercitării funcției și 3 ani după încetare.
- Art. 12 alin. (6): Semnifică responsabilitatea Agenției de a afișa declarațiile de avere și de interese pe site-ul său, cu anonimizarea unor date personale.
Efecte asupra angajamentelor internaționale ale României
- Decizia CCR riscă să afecteze obligațiile asumate de România în cadrul Convenției ONU împotriva corupției (UNCAC), solicitând măsuri pentru a preveni conflictele de interese.
- De asemenea, decizia poate influența progresul României în procesul de aderare la OCDE.
- Această decizie ar putea influența progresele remarcate de România în monitorizarea procedurilor GRECO (Consiliul Europei), unde au existat evoluții pozitive în ultimele evaluări cu privire la declarațiile de avere și interese.
Nu afectează dreptul la viață privată
ANI afirmă că publicarea declarațiilor de avere și interese nu încalcă dreptul la intimitate, conform unor decizii ale Curții Europene a Drepturilor Omului.
Decizia nr. 309/2014 a CCR a justificat publicarea declarațiilor ca măsură pentru asigurarea integrității în funcțiile publice și prevenirea corupției.
Decizia CCR
Curtea Constituțională a decis că prevederile legale referitoare la includerea bunurilor și veniturilor soților în declarațiile de avere sunt neconstituționale, luând în considerare o sesizare referitoare la Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor publice.
Potrivit CCR, declarațiile de avere nu vor mai fi publice, în contextul protecției vieții private și a datelor cu caracter personal.