Până la modificarea Constituției, trebuie respectată hotărârea Curții Constituționale. Însă, rămâne o întrebare: de ce instanța a respins anterior astfel de contestații și acum consideră prevederile legale neconstituționale.
Nu cunosc temeiul constituțional pentru care Curtea a declarat cele două articole neconstituționale. Trebuie analizate motivele, întrucât o excepție poate fi respinsă o dată și ulterior admisă, pe un alt temei, fără a presupune că judecătorii și-au schimbat opinia.
De asemenea, consideră profund discutabil faptul că au trecut șase ani de la momentul în care excepția a fost depusă în 2019 la Curtea Constituțională.
Așadar, timp de șase ani, o perioadă foarte lungă, a durat până la soluționare… Dacă eram vorba de o cauză penală, până acum inculpatul ar fi primit pedeapsa. Această situație nu este în concordanță cu principiile statului de drept. E dificil de precizat motivul acestei întârzieri.
În mod normal, Curtea are o anumită rapiditate în soluționarea sesizărilor, în ordinea cronologică, cu excepția cazurilor în care unele sesizări sunt grupate. De această dată, cu siguranță, întârzierea înainte de finalul mandatului este o coincidență ciudată.
Hotărârea Curții Constituționale se aplică în viitor, devenind obligatorie și definitivă odată cu publicarea în Monitorul Oficial.
În viitor, Agenția Națională de Integritate și procurorul pot verifica declarațiile de avere, având acces la datele necesare și examinând bunurile declarate. Nimic nu împiedică procurorul să constate că soția unui demnitar are o cantitate semnificativă de terenuri, case, bani și așa mai departe. Ei au acces la conturile bancare, la OCPI și la toate datele relevante. Verificarea nu depinde de publicarea în mod obligatoriu a declarațiilor publice.
Nu vreau să sugerez că nu sunt un susținător al transparenței. Am depus întotdeauna declarațiile de avere și nu am avut, nu am și nu voi avea nicio problemă.