Imagine Rabla
Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) este profund îngrijorată de posibilitatea suspendării programului Rabla 2025, considerând-o o catastrofă. Inițierea programului pentru persoane fizice este programată pentru 19 iunie, cea mai târzie dată din cei 20 de ani de existență a schemei.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat miercuri că reducerea deficitului bugetar ar putea afecta programul Rabla doar ca ultimă soluție.
ACAROM: Programul Rabla generează venituri pentru stat
„Considerăm că afirmațiile privind lipsa utilității programului Rabla sunt nefondate și destabilizeză o piață deja afectată de o puternică scădere a vânzărilor”, susține asociația.
În primele cinci luni ale anului 2025, vânzările de autovehicule noi către persoane fizice au scăzut cu 26% față de aceeași perioadă din 2024. Motivul principal îl reprezintă întârzierile în lansarea programului Rabla 2025, în timp ce importul de autoturisme second-hand (majoritatea nedeclarate fiscal) a crescut cu peste 30%. Vârsta medie a acestor vehicule importate este de peste 8 ani.
Raportul dintre vehiculele noi și cele second-hand înmatriculate în România a ajuns la 1 la 3, contribuind la îmbătrânirea parcului auto național – vârsta medie actuală fiind de 15,4 ani.
De-a lungul celor 20 de ani de existență, programul Rabla a permis scoaterea de pe drumuri a peste un milion de mașini vechi și înmatricularea a 650.000 de autovehicule noi.
În ciuda unor opinii contrarii, programul Rabla aduce venituri la bugetul de stat, nu reprezintă o cheltuială nejustificată, se subliniază în comunicat.
Declarațiile Ministrului Mediului
Întrebat despre posibilitatea unei revizuiri a fondurilor din programul Rabla pentru reducerea deficitului bugetar, Mircea Fechet a răspuns că: „Neutilizarea banilor din vânzarea certificatelor de gaze cu efect de seră nu afectează direct deficitul, acești bani putând fi folosiți pentru sprijinirea economiei și îmbunătățirea calității vieții românilor, indiferent de programul de sprijin pe care îl analizăm.”
„Dacă va fi necesar să reducem cheltuielile, aceasta se va face prioritar pe cheltuielile administrative, reducerea salariilor directoriale și a unor beneficii, evitându-se tăierea acestor ajutoare atât de așteptate de cetățeni.” a mai declarat acesta.