Operatorul feroviar de stat se confruntă cu riscul incapacității de plată, având datorii semnificative de aproape jumătate de miliard de lei către furnizori, inclusiv 100 de milioane de lei la motorină. „Nu există risc de faliment, însă ne confruntăm cu o situație dificilă. Sperăm ca furnizorii să ne acorde un ragaz până la formarea noului guvern, după care vom negocia din nou cu factorii de decizie”, a declarat Traian Preoteasa, șeful CFR Călători.
Datorii considerabile la motorină
CFR Călători a primit o notificare de la un furnizor de motorină, din cauza datoriilor importante, existând riscul suspendării livrărilor. Peste 60% din rețeaua feroviară din țară nu este electrificată, ceea ce face ca trenurile diesel să fie esențiale. Cheltuielile lunare cu motorină se ridică la 30 de milioane de lei.
Operatorul are de asemenea datorii de 100 de milioane de lei către CFR Electrificare, crescând riscul restricționării accesului la infrastructura feroviară.
„Există potențialul reducerii parțiale a traficului, deși pentru moment nu s-a întâmplat. Riscul persistă, dacă nu se găsește o soluție”, a declarat șeful CFR Călători, care solicită măcar o sumă egală cu compensația de anul trecut, de 2,13 miliarde de lei.
Trei scenarii posibile pentru viitor
Dată fiind situația dificilă, șeful companiei a prezentat trei scenarii:
- Obținerea compensației solicitate, asigurând continuitatea operațiunilor.
- În lipsa compensației, creșterea prețurilor la bilete până la acoperirea cheltuielilor.
- Reducerea numărului de trenuri, adaptat la nivelul compensației primite.
În legătură cu o posibilă majorare a prețurilor biletelor, șeful CFR Călători nu a oferit procente. „Nu dispunem de un calcul în acest moment și nu doresc să-l fac. Sunt convins că nu vom ajunge la această măsură. (…) Avem alternative, fie majorarea prețurilor, fie reducerea activității. Nu pot plăti din datorii, nu putem, și sunt convins că nu vom ajunge acolo”, a mai spus el.
Traian Preoteasa a declarat că CFR Călători a închis anul trecut cu profit, menționând că suspendarea celor 200 de trenuri din primăvară a generat o economie de 200 de milioane de lei pe întreg anul. Amintim că, anterior, au fost suspendate curse pe anumite rute, motivat de o mică utilizare a acestora.
Reprezentantul CFR Călători afirmă că operatorul primește o compensație la nivelul anului 2022, mult sub necesarul actual, din cauza lipsei unui act adițional la contract, neaprobate de Consiliul Concurenței.
Compensația asigură 55% din costurile CFR Călători, mult sub procentul acordat operatorilor privați (aproape 85%). În astfel de condiții, bugetul companiei este unul de supraviețuire, nu de dezvoltare.
Cheltuielile lunare ale CFR Călători sunt de 365 de milioane de lei și, din cauza compensației reduse, datoriile către furnizori cresc lunar cu câteva zeci de milioane. Pe lângă datorii curente, operatorul are și datorii istorice de peste un miliard de lei.
Un audit al companiei arată că, în ultimii cinci ani, diferența de compensație nesoluționată se ridică la 1,8 miliarde de lei.
Datorii și la modernizări PNRR
Există și datorii pentru modernizările prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în valoare totală de 71 milioane de lei. Opt locomotive și 15 vagoane modernizate prin aceste fonduri sunt deja în circulație, însă o parte din valoarea lor rămâne neachitată.
„Modernizarea prin PNRR este un proces complex. Termenele sunt stricte și orice neconcordanță poate bloca proiectul. Am făcut numeroase sesizări și un operator privat care repară locomotive și vagoane pentru CFR Călători mi-a comunicat azi că va opri proiectul dacă nu este plătit. Nu înțelegem de ce nu se plătește prin Ministerul Finanțelor, existând riscul de blocare totală a proiectului și o posibilă lipsă a unor astfel de inițiative de modernizare în următorii zece ani”, subliniază șeful companiei.
S-au semnat contracte pentru modernizarea a 139 de vagoane și 55 de locomotive.
Contractul colectiv de muncă expiră, risc de grevă
„Negocierile pentru contractul colectiv de muncă sunt dificile, presiunea este mare și nu știu cum voi face față. Contractul expiră la 30 iunie. Fără un nou acord, sindicatele pot declanșa un conflict de muncă, iar eu sper ca acest scenariu să fie evitat”, a menționat Traian Preoteasa.
În comunicările anterioare, CFR Călători a negat riscul de faliment sau oprire a activității, evidențiind însă discrepanța dintre compensația acordată și veniturile preconizate. Situația este periculoasă pentru viitorul transportului public de pasageri.
Sindicatele au exprimat îngrijorarea că mai multe trenuri ar putea fi anulate, dacă CFR Călători nu primește compensația corectă în 2025.
În ultimele zile, s-au intensificat discuțiile privind compensația pentru operatorul feroviar de stat. Amintim că, în luna aprilie, pentru a reduce cheltuielile, operatorul a suspendat peste 200 de curse, inclusiv pe ruta București-Giurgiu.