Ilie Bolojan, într-o intervenție recentă, a susținut creşterea volumului de muncă pentru profesorii din învățământul preuniversitar, considerând că România are printre cele mai mici sarcini didactice din Europa. „Am ajuns la 16 ore/săptămână pentru un profesor cu experiență. În contextul unei săptămâni de lucru de 40 de ore, nu e o tragedie dacă se ajunge la 20 de ore de predare.”, a afirmat el.
Bolojan a subliniat corelația negativă dintre reducerea numărului de elevi și a orelor de predare, fără ca performanțele educaționale să crească.
Potrivit opiniilor sale, actualul sistem este ineficient și costisitor, fiind abundent populat de posturi temporare sau de profesori cu derogări. „Aveam peste 30.000 de posturi cu plata la oră, iar orele suplimentare se plătesc dublu. Creșterea volumului de muncă reduce această povară financiară.”, a explicat el.
Expertul a pus în discuție și modul de acordare a burselor de merit, evidențiind discrepanțele dintre rezultatele școlare și cele la examenele naționale. „Există clase întregi cu burse de merit, dar elevii obțin note slabe la bacalaureat. Aceste practici nu mai reflectă ceea ce înseamnă un merit. Regretând, acest aspect reprezintă un fel de fraudă morală.”, a adăugat el.
În concluzie, Bolojan a susținut necesitatea unor reguli clare și aplicabile uniform în educație, pentru a obține rezultate superioare în domeniu și în societate. „Dacă dorim comportamente corecte, trebuie să implementăm standarde clare, aplicabile tuturor.”, a încheiat el.