AcasăEconomieLaboratorul secret Renault de la Titu: teste extreme Dacia

Laboratorul secret Renault de la Titu: teste extreme Dacia

Publicat pe

IAȘI VREMEA

La 65 de kilometri de București, cele mai recente modele Dacia și prototipuri Renault sunt supuse unor teste extreme. Centrul tehnic din Titu, după o pauză de 11 ani, și-a redeschis porțile pentru vizitatori. Ce s-a modificat în acest interval?

Inaugurat oficial în 2010, complexul de verificare din Titu este unul dintre cele mai mari centre de inginerie auto din Europa de Est. Amplasat pe 350 de hectare, la aproximativ 80 de kilometri de fabrica Dacia de la Pitești și 50 de kilometri de birourile de proiectare Renault Technologie Roumanie (RTR) din București, acesta găzduiește aproximativ 250 de angajați.

Aici se proiectează, se testează și se validează prototipuri auto. Zeci de prototipuri sunt analizate, iar vehiculele parcurg anual peste 10 milioane de kilometri.

Domenii de testare RTR Titu (Foto: Dacia)

Prototipurile sunt asamblate în ateliere specializate, care simulează o mică fabrică cu două linii de producție și reproducerea identica a proceselor din uzina principală.

Ulterior, sunt supuse unor variate teste, uneori cu ajutorul roboților, pe drumuri denivelate, utilizând și echipamente speciale, cum ar fi camere acustice.

Robot specializat în testarea portierelor (Foto: Dacia)

Centrul din Titu, un loc al inovației și confidențialității

Ultimul acces al presei în incinta RTR a avut loc acum 11 ani.

În ultimul deceniu, au intervenit modificări semnificative. O schimbare notabilă este cea legată de ambianța verde. Complexul este acum mai discret, integrat în peisaj prin plantarea de vegetație.

Vegetație la centrul RTR Titu (Foto: Vlad Barza)

Accesul este strict monitorizat, iar regulamentul este riguros, menținând gradul înalt de confidențialitate. În timpul scurtei vizite de presă am fost rugați să aplicăm autocolante care restricționau funcționarea camerelor de luat vederi.

Fotografia era interzisă în anumite zone, dar am primit detalii despre centrul de inginerie și modul de funcționare a acestuia.

Atelier de prototipuri din cadrul RTR Titu (Foto: Dacia)

În prezent, dezvoltarea unui nou model Dacia durează trei ani, iar Groupe Renault anticipează o reducere a timpilor de dezvoltare cu un an, centrul de inginerie din Dâmbovița jucând un rol-cheie în aceste eforturi.

Înainte de lansare, se produc și se verifică mai multe prototipuri pe pistele de la Titu. Acestea prezintă camuflaj în culori neutre, asemănătoare imaginilor „spion” din publicațiile specializate.

Robot de verificare portiere (Foto: Dacia)

Teste pe 32 de km de piste, simulând diverse medii

Centrul efectuează verificări diverse, concentrându-se în special pe sistemele de asistență la conducere. Sunt implementate și aplicații AI, care grăbesc unele procese de validare, fără a înlocui testele practice.

Rețeaua de piste dezvoltată are o lungime totală de 32 de kilometri și 12 tipuri de suprafețe de rulare (piste rapide, cu praf, denivelate, pietriș, apă, rampe).

Clădiri și piste pentru teste la centrul tehnic Renault Titu (Foto: Dacia)

Deși mașinile ating o viteză maximă de 150 km/h pe un circuit de 4 km, elementul crucial este demonstrarea comportamentului la diverse tipuri de suprafețe și dificultăți de condus din viața reală.

Vehiculele, testate intenționat la limitele lor

Tuneluri speciale simulează diferite condiții, cum ar fi trecerea cu diverse viteze prin zone de pietriș și nisip sau treceri prin apă (folosind pompe complexe) simulând ploaie torențială, în special pentru mașinile comercializate în țările cu climă aridă. Testele noastre au inclus urcarea pe o pantă de 30 de grade.

Teste pe pistele RTR Titu (Foto: Dacia)

Prototipurile sunt expuse unor condiții extreme, pentru a accelera uzura și a face optimizări înainte de producție. Această accelerare a uzurii se reflectă în raport de 4,5 la 1, adică 1 km parcurs în pistele din Titu echivalează cu 4,5km parcurs în condiții normale de utilizare.

Camera anecoică și laboratorul de realitate virtuală

Pe lângă pista de testare, centrele includ și ateliere și laboratoare pentru testarea componentelor maşinilor.

Interiorul camerei acustice (Foto: Vlad Barza)

O cameră special izolată acustic, cu tavan din panouri absorbante, evaluează percepția sunetelor în interiorul vehiculului.

Această cameră este crucială pentru analiza zgomotelor generate de componentele mașinii (motoare, sistem de ventilație, caroserie), oferind o referință acustică neutră.

Duster testat în simulator la RTR Titu (Foto: Dacia)

Mașinile, sau anumite componente, sunt expuse unor simulări de căldură, frig, ploaie sau sunt testate într-un simulator autopilot. În laboratoarele de realitate virtuală, utilizând ochelari speciali, sunt analizate detalii virtuale ale mașinilor, pentru eventuale probleme de montaj.

În laboratorul de realitate virtuală CAVE (Foto: Vlad Barza)

Un laborator cu proiectoare și sute de oglinzi permit examinarea detaliată a unui model virtual al mașinii.

Atelier prototipuri RTR Titu (Foto: Dacia)

Centrul tehnic RTR, în cifre și activități

RTR este cel mai extins centru de inginerie Renault Group din afara Franței, coordonând dezvoltarea unui vehicul de la stadiu de proiectare până la producție.

Exemple de modele Dacia expuse (Foto: Vlad Barza)

Activitatea RTR cuprinde proiectare, testare, integrare a proceselor de fabricație.

Amplasamentele implicate sunt:

  • București: dezvoltarea si adaptarea proiectelor pentru Dacia si Renault;
  • Titu: Centre de testări;
  • Piteşti: proiectare şi fabricaţie matriţe pentru Dacia şi Renault;
  • Mioveni: suport tehnic pentru uzinele Dacia şi furnizori.

În total, peste 1.600 de ingineri cu o medie de vârstă de 38 de ani şi 10 naţionalităţi oferă o gamă diversificată de expertiză.

Ultimele articole

Seedorf critică dur pe Arne Slot: Îl vei aduce înapoi pe Salah și vei vorbi cu el?

Mohamed Salah a fost exclus din lot după interviul controversat în...

Salariul minim pe economie de la 1 ianuarie 2026 discutat la reuniunea Consiliului Național Tripartit

Reuniunea Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social are programată...

Nota primită de Cristi Chivu după înfrângerea dureroasă a Interului cu Liverpool | Sport.ro

Partida a fost una echilibrată, iar echipa engleză a...

More like this

Mai multe articole

Seedorf critică dur pe Arne Slot: Îl vei aduce înapoi pe Salah și vei vorbi cu el?

Mohamed Salah a fost exclus din lot după interviul controversat în...

Salariul minim pe economie de la 1 ianuarie 2026 discutat la reuniunea Consiliului Național Tripartit

Reuniunea Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social are programată...