Autoturism electric produs de Neta. Fotografie: Johanes Wisnu Brata | Dreamstime.com
Producători chinezi de vehicule electrice, Neta și Zeekr, sunt suspectați de fraudă la nivelul datelor de vânzări, potrivit documentelor obținute de Reuters și interviurilor cu distribuitori și clienți. Se pare că cele două companii încheiau polițe de asigurare pentru automobile noi înainte de a le vinde efectiv, o strategie prin care se raportau artificial livrări și se îndeplineau obiectivele de vânzări lunare sau trimestrale.
Neta, deținută de grupul aflat într-o situație financiară dificilă Zhejiang Hozon New Energy, ar fi raportat vânzări anticipate pentru peste 64.719 de automobile între ianuarie 2023 și martie 2024. Această cifră reprezintă peste jumătate din totalul de 117.000 de unități raportate în aceeași perioadă.
Zeekr, o marcă premium a grupului Geely, a utilizat o metodă similară în orașul Xiamen, în colaborare cu distribuitorul său principal, Xiamen C&D Automobile, o societate de stat. Datele sugerează că, în decembrie 2024, Zeekr a raportat 2.737 de vânzări în Xiamen, o cifră de 14 ori mai mare decât media lunară. Cu toate acestea, autoritățile locale au consemnat doar 271 de înmatriculări reale.
Această practică de a prezenta vehicule noi ca fiind vândute, deși nu au fost livrate, este larg răspândită pe piața auto chineză, din cauza concurenței acerbe, a supracapacității și a războiului prețurilor.
Reacții oficiale și presiuni în creștere
Preocupările legate de aceste practici au fost dezbătute în presa chineză, inclusiv în China Securities Journal, care a consemnat direct numele Zeekr și a relatat că numeroși clienți au descoperit polițe de asigurare active înaintea achiziției vehiculelor. Mulți dintre aceștia nu au fost informați corespunzător și nu au primit rambursări pentru perioada de asigurare pierdută.
În zilele următoare, publicația Asociației Producătorilor Auto din China a confirmat intenția Ministerului Industriei de a interzice revânzarea de vehicule noi în primele șase luni de la înmatriculare, pentru a contracara aceste practici.
Totodată, Asociația Dealerilor Auto din China a evidențiat forțarea unor companii asupra distribuitorilor de a falsifica datele de vânzare, în timp ce editorialul publicat recent de People’s Daily a condamnat ferm acest fenomen.
Reacțiile companiilor
Geely, compania-mamă a Zeekr, a respins public acuzațiile, dar a evitat să comenteze informațiile obținute de Reuters. Neta și Xiamen C&D nu au oferit niciun răspuns oficial.
Un distribuitor Neta, sub anonimat, a declarat că compania a precizat că vehiculele asigurate în avans se consideră vândute, chiar dacă nu au fost livrate clienților.
„Ne-au spus doar: ‘Faceți-o, toți ceilalți o fac’”, a spus acesta.
Conform datelor Asociației Producătorilor Auto din China, Neta a înregistrat o scădere semnificativă a vânzărilor în 2024, cu doar 1.215 de vehicule vândute în primul trimestru din 2025, contextul fiind agravat de dificultăți financiare majore.
Consecințe
În China, investitorii și analiștii evaluează performanța vânzărilor auto prin două seturi de date: datele de producție și datele de livrare către clienți. Diferențele evidente demonstrează acum o discrepanță semnificativă și o potentială pierdere a încrederii în datele oficiale publicate de producătorii de automobile.
Aceste practici pot duce la intervenții majore din partea statului, inclusiv la reglementări mai stricte privind asigurarea, înmatricularea și comercializarea vehiculelor electrice în China – cea mai mare piață auto din lume.