Linie de producție a fabricii BYD din Huai’an, China. Foto: Costfoto-NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia
Producătorii chinezi de mașini electrice își măresc investițiile în fabrici din străinătate, în contextul amplificării concurenței cu Tesla și alți producători globali.
Investițiile străine ale lanțului de aprovizionare a mașinilor electrice din China au depășit, în anul trecut, investițiile interne, conform unui raport al firmei americane de consultanță Rhodium Group. Aceasta reprezintă o premieră din 2014, anul de la care există date disponibile.
Majoritatea investițiilor – 74% – vizează fabricile de baterii, arată raportul, care menționează însă o creștere rapidă a investițiilor în uzinele de asamblare din afara Chinei.
Aceste planuri de investiții apar într-un context de competiție acerbă pe piața internă chineză și de taxe vamale mai ridicate pentru exporturi. Analiștii cred că investițiile transfrontaliere pot ajuta companiile chineze să câștige susținerea guvernelor locale și să se extindă pe noi piețe.
„Rezistența tot mai mare a autorităților de reglementare în piețele europene creează bariere de intrare, împingând companiile chineze să stabilească operațiuni locale de producție”, conform raportului Rhodium.
Investițiile interne ale industriei chineze de mașini electrice au scăzut drastic până la 15 miliarde de dolari în 2024, față de 41 de miliarde în 2023, după un vârf de peste 90 de miliarde de dolari în 2022, potrivit datelor Rhodium.
Investițiile în străinătate au depășit, pentru prima dată, investițiile interne în 2024, fără a fi oferită o cifră exactă.
Investițiile în străinătate ale industriei chineze de mașini electrice sunt depășite doar de un singur sector
În al doilea trimestru al anului curent, sectorul auto a ocupat locul doi în ceea ce privește investițiile externe chineze, conform unui alt raport Rhodium. Sectorul materialelor și metalelor a fost cel mai activ.
„Am observat o activitate remarcabilă din partea producătorilor de componente pentru vehicule electrice, inclusiv opt tranzacții ce au depășit 100 de milioane de dolari fiecare. Cea mai importantă a fost realizată de GEM, un producător chinez de materiale pentru baterii, care a investit 293 de milioane de dolari pentru extinderea facilității sale din Indonezia”, relevă raportul de la sfârșitul lunii iulie.
Mai multe proiecte de fabrici în străinătate, anunțate în ultimii ani, și-au început operațiunile.
Great Wall Motor a deschis, recent, prima sa fabrică în Brazilia. Compania studiază posibilitatea construirii unei alte facilități în regiune, luând o decizie posibil în a doua jumătate a anului viitor.
BYD a demarat producția la prima sa fabrică din Brazilia în iulie, în ciuda unei amenzi pentru încălcări în materie de muncă primite anterior. Gigantul chinez a vândut peste 545.000 de mașini în străinătate până în iulie, depășind vânzările pentru întregul an 2024, conform calculelor CNBC.
În iunie, furnizorul chinez de baterii Envision a început producția oficială la prima sa fabrică din Franța.