Propaganda rusă obține rezultate în anumite zone ale lumii. Imaginea: DreamsTime / Michal Bednarek
Vicepreședintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), Valentin Jucan, declară că, de la începutul anului, s-au emis peste 400 de ordine de eliminare a conținutului online de pe diverse platforme, conținut ce conținea dezinformări de inspirație rusă. El precizează că un astfel de ordin poate cuprinde până la 400 de link-uri.
Valentin Jucan a fost întrebat, duminică, la Digi 24, despre numărul de campanii de dezinformare de factură rusă scoase din circulație într-un an.
„De la începutul anului, am emis peste 400 de ordine de eliminare. Un ordin nu se referă la un singur link, ci poate conține – de exemplu, pe platforma TikTok – până la 400 de link-uri identificate ca având un asemenea conținut ilegal. Așadar, vorbim de mii de link-uri. (…) Un document poate conține, în cazul platformei TikTok, 400 de link-uri”, a declarat vicepreședintele CNA.
A fost întrebat și despre numărul de asemenea campanii desfășurate în prezent online.
„Nu ținem pasul, este evident. De aceea, vorbeam despre software. Software-ul cu care am putea demonstra, nu doar un link, ci întreaga campanie. (…) Am testat diverse software-uri dezvoltate în Uniunea Europeană, specializate în detectarea acestor campanii. Nu sunt software-uri pentru instalare pe telefoane sau calculatoare. Desigur, implică download și instalare, dar este un sistem care combină asistența tehnică a unei companii și asistența umană cu detectarea prin inteligență artificială”, a transmis Valentin Jucan.
„Există o platformă care nu colaborează deloc. 99% nu”
El a adăugat că niciuna dintre platformele de social media nu oferă autorităților acces direct la conținutul ilegal.
„Motivul pentru care este vorba despre un pachet complet de servicii este că niciuna dintre platformele menționate nu oferă acces unei autorități pentru a căuta conținut ilegal direct, așa cum se face în Google. Trebuie să se utilizeze metode indirecte, prin comentarii, conturi, grupuri etc. Niciuna nu permite o căutare directă a conținutului ilegal, ceea ce constituie o problemă majoră”, a explicat vicepreședintele CNA.
A fost întrebat dacă aceste ordine sunt aplicate imediat.
„Majoritatea ordinelor sunt aplicate. Timpul de reacție al platformelor variază. De exemplu, imediat după alegerile prezidențiale, platforma TikTok a reacționat în aproximativ opt minute. Ceea ce a fost foarte rapid. Alte platforme au termene mai mari sau cer clarificări. Dar majoritatea ordinelor noastre sunt executate. Există o platformă – X – care nu cooperează deloc. Aproape deloc. 99% nu cooperează”, a mai declarat Valentin Jucan.
„După alegerile prezidențiale, lucrurile au devenit mai sofisticate”
El a specificat că după alegerile prezidențiale, tactica de dezinformare s-a deplasat din zona evidentă a conținutului ilegal către manipularea percepțiilor.
„ „Putin ne iubeşte”, sau imagini cu aeronave militare ruseşti, cu mesajul „De ce să te lupţi cu aceste nave de luptă performante”. Aşadar, manipulare psihologică prin predarea anticipată a adversarului, înaintea oricărei confruntări. Acest tip de campanie, analizată postare cu postare, nu poate fi considerată ilegală, deoarece nu există nicio ilegalitate într-o postare care promovează ideea că Putin ne iubeşte”, a spus Valentin Jucan.
El a explicat condițiile în care o acțiune este considerată campanie sistematică.
„Atunci când este vorba despre o campanie organizată, constatând un comportament non-natural al postărilor, identificând că în spatele conturilor nu sunt persoane reale, ci roboți, ferme de troli sau promovare prin inteligență artificială realizată pentru a ocoli algoritmii și acordurile platformelor de moderare, putem declara o campanie ca fiind ilegală. Fiindcă de fapt lipsit de comportament natural”, a transmis vicepreședintele CNA.