Miniștrii guvernelor recente au manifestat îngrijorare față de creşterea deficitului comercial al României. Problema este gravă, deoarece în perioada 2021-2024 discrepanța balanței comerciale a crescut cu aproape 50%.
Există două categorii de produse care contribuie semnificativ la agravarea deficitului comercial: produsele chimice și, de câțiva ani, produsele agroalimentare. În ceea ce privește alimentele și animalele vii, deficitul a fost, doar în primele şapte luni ale acestui an, de aproximativ 2,6 miliarde de euro. Această situație este îngrijorătoare, întrucât România este un important exportator european de materii prime agricole.
Deficitul provine, în esență, din importurile masive de produse alimentare procesate. O analiză relevantă realizată de un expert în cadrul unui grup de lucru al Clubului Fermierilor Români a demonstrat că România prezintă cele mai mari dezechilibre comerciale la carne și produse din carne (1,2 miliarde de euro), lactate (700 milioane de euro) și produse de cofetărie şi ciocolată (600 milioane de euro).
În contextul agravarii deficitului balanței comerciale, ministrul agriculturii, Florin Barbu, a prezentat o analiză şi soluții propuse. Este pozitiv faptul că această analiză a fost făcută de la pupitrul partidului și nu de la cel al guvernului. O astfel de declarație ar fi avut un impact şi mai negativ.
Astfel, ministrul agriculturii susține că „în prezent, pe primul loc la importurile de fructe şi legume se află avocado”. Ministrul Florin Barbu nu oferă date specifice și nici nu precizează perioada de timp, fiind posibil ca, într-o lună de vară, avocado să fi fost temporar cel mai important produs, din punct de vedere valoric, însă există dubii semnificative cu privire la preeminența acestuia pe întreg parcursul anului.
Cu toate acestea, să lăsăm deoparte rigurositatea statistică. Domnul Barbu afirmă, de asemenea, că un avocado costă cât trei kilograme de roșii din România. Și continuă:
„dacă vrem să consumăm mozzarella și avocado și nu dorim să consumăm roșii și brânză de la fermierii români, cu siguranță deficitul comercial va crește”.
Deci, ministrul agriculturii a identificat consumatorii de avocado drept vinovați pentru deficitul comercial. Este evident că consumul de roşii şi brânză în România este mult mai mare decât cel de avocado şi mozzarella.
Ideea că renunțarea la consumul de avocado ar salva deficitul balanței comerciale este ridicolă. Pe de o parte, reprezintă o neînțelegere a gusturilor consumatorilor. Practic, majoritatea covârşitoare a celor care cumpără avocado nu se gândesc la deficit, ci la beneficiile aduse de acest fruct. Campania „Cumpărați produse românești” are anumite limite. Prezența bananelor din România este o excepţie și nu putem spune acelaşi lucru şi pentru avocado.
Pe de altă parte, nu este aceasta o cale eficientă de a diminua deficitul comercial. O strategie publică bine pusă la punct ar favoriza înlocuirea importurilor cu produse fabricate în țară. De exemplu, creșterea importurilor de îngrăşăminte chimice ar trebui să încurajeze producția internă mai mare. Analog, importurile masive de produse de cofetărie şi ciocolată ar trebui să stimuleze creşterea producției locale.
Strategia „cumpărați produse fabricate în țară” poate fi doar parțial eficientă. Consumatorii au libertatea de alegere, bazându-se pe gusturi, raportul calitate-preț sau tendințe.
În concluzie, ministrul agriculturii adoptă o abordare simplistă, similară cu argumentarea unor principii limitate, de data aceasta aplicată la avocado. Din păcate, ideile dlui Florin Barbu nu vor ajuta la reducerea deficitului comercial.