Tren pe ruta Cluj-Oradea (imagine din arhiva)
Proiectele feroviare Cluj-Oradea întâmpină întârzieri semnificative. Sectoare întregi nu vor fi finalizate la termen, iar Asociația Pro Infrastructură (API) se întreabă dacă reluarea traficului feroviar direct este posibilă până în 2030. API subliniază lipsa de interes pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare din partea Ministerului Transporturilor.
Din ianuarie 2024, circulația directă cu trenul între Cluj și Oradea a încetat. În prezent, există autocare de înlocuire furnizate de CFR Călători și Transferoviar, cu 12 curse pe sens zilnic. Timpul de transport variază între 3 ore și 50 de minute și 4 ore și 25 de minute, în funcție de numărul de stații. Trenurile rapide anterior aveau un timp de călătorie sub 2 ore și jumătate.
Termenul limita din PNRR, depășit
„Proiectele nu se finalizează la timp. Tronsonul feroviar Poieni-Vadu Crișului, care urma să fie gata în 2024, nu are nici măcar autorizația de construire. Termenul limită din PNRR, august 2026, este depășit”, declară Asociația Pro Infrastructură, o organizație activă în monitorizarea proiectelor de infrastructură.
„Proiectul a fost reorientat către împrumuturi, iar noul obiectiv este de a atinge 50% din lucrările executate. CFR Infrastructură va rata și acest obiectiv, ducând la o pierdere a fondurilor europene. Un coridor feroviar esențial va rămâne inutilizabil pentru mulți ani de acum înainte, chiar dacă și celelalte sectoare vor fi finalizate.”, se arată în comunicatul API.
Studiul de fezabilitate, criticat
„Analizele noastre denotă erori semnificative în studiul de fezabilitate al lucrărilor pe defileul Crișului Repede. CFR nu reușește să găsească soluții comune cu proiectantul. O linie feroviară a fost deja demontată, împiedicând circulația de trenuri.
De un an, se anticipează o soluționare rapidă, dar amânările se succed. Noua preconizare este ‘trimestrul IV 2025’, ceea ce denotă o incapacitate de a stabili un termen clar. Lipsa asumării responsabilității de către reprezentanții CFR conduce la întârzieri.
În alte situații, lipsa de progres este atribuită constructorilor, însă în acest caz, antreprenorii sunt implicați în mod activ pe celelalte sectoare ale magistralei. Cauza principală a întârzierilor este atribuită CFR. Contractul prevede o perioadă de funcționare întreruptă de încă doi ani. Reacția încetinită a CFR este comparată cu lentitudinea transporturilor de marfă pe cale ferată.
„Cât va mai dura? Atitudinea politicienilor și a reprezentanților Ministerului Transporturilor reflectă un dezinteres evident față de proiecte, iar fondurile europene sunt risipite. Este necesară o reformă urgentă în cadrul CFR SA, prin tragerea la răspundere a persoanelor responsabile de întârzieri”, solicită Asociația Pro Infrastructură.