Procurorul general al României, Alex Florența, a declarat marți seară, că planul lui Călin Georgescu de a candida la alegerile prezidențiale din 2024 a fost conceput cu mult timp înainte și susținut de o firmă cu legături în Federația Rusă, care a realizat o extinsă acțiune de influențare a opiniei publice românești.
„Din investigațiile noastre rezultă că planul de candidatură la alegerile prezidențiale din 2024 a fost elaborat demult, inculpatul căutând să obțină suport pentru această aspirație,” a declarat Florența.
Potrivit procurorului general, o companie cu legături evidente în Rusia a desfășurat o amplă campanie de influențare, analizând preferințele și preocupările populației.
Influențarea prin tehnici similare cu Cambridge Analytica
Procurorul general a arătat că analiza firmei a fost similară cu strategia Cambridge Analytica: au fost colectate date din mediul online și din alte surse, apoi analizate pentru a segmenta populația după interese.
Florența a precizat că au fost identificate patru mari teme care au generat reacții puternice în anumite grupuri sociale.
„După identificarea acestor teme, a fost dezvoltată o infrastructură online, inclusiv pagini pe rețele sociale, site-uri create special, și imitații ale instituțiilor de stat și mass-media, pentru a declanșa o campanie constantă de dezinformare a populației românești, cu un ritm accelerat și o creștere zilnică a știrilor false în mediul online,” a explicat procurorul general.
Conform acestuia, informațiile răspândite au avut un caracter alarmist, având scopul de a crea panică, diviziuni sociale și reacții anti-establishment.
„Aceste grupuri, influențate de aceste teme predefinite, au devenit captive în nișe informaționale. Utilizăm în public termenul de „bule informaționale”- acesta este conceptul în sine”, a afirmat Florența.