În contextul reformelor propuse de Guvernul Bolojan în administrația publică, Ministerul Transporturilor a aprobat o indemnizație brută de 46.560 lei pe lună (aproximativ 27.200 lei net) pentru fiecare membru al Consiliului de Administrație al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB). De obicei, ședințele consiliului se țin lunar.
Fondul Proprietatea, acționar minoritar al companiei, a sugerat o indemnizație de 19.885 lei brut (aproximativ 11.600 lei net), însă această solicitare a fost respinsă de Ministerul Transporturilor în Adunarea Generală a Acționarilor din 2 decembrie.
Este important de menționat că acționarul majoritar este Ministerul Transporturilor, deține 80% din acțiuni.
Aspecte legale privind salariile mari ale administratorilor în domeniul aviației
Buletin de București, care a semnalat pentru prima dată acest subiect, anunță că hotărârea va deveni efectivă începând cu 17 decembrie 2025, reprezentând o creștere abruptă față de nivelurile anterioare. În iulie 2024, un membru al CA încasa un salariu brut de 12.656 lei.
Rezumând aceeași sursă, decizia de majorare cu aproape patru ori a indemnizațiilor membrilor CA a fost adoptată „în limita maximă permisă de legislație”.
Fondul invocă faptul că această lege permite o remunerație de două ori media salariului brut lunar din sectorul de activitate al companiei, în cazul de față aviația, unde media este de obicei ridicată, în contextul unui sector exclusivist. Mulți administratori provizorii sunt fără experiență specifică în aviație, beneficiind astfel de pe urma efortului personalului specializat din domeniu.
Relevând și salariile mari ale conducerii Aeroporturilor București, directorul general având un salariu lunar de peste 8.000 de euro, iar directorul financiar peste 6.000 de euro.
Pe lângă salariu, conducerea are beneficii precum mașină, șofer, bonusuri de performanță, în condițiile în care compania de stat domină pe piață și obține profit regulat.
Ilie Bolojan a criticat recent salariile excesive din companiile de transport
În prezent, membrii Consiliului de Administrație al Aeroporturilor București sunt: Eduard Bachide, Georgeta Bumbac, Cosmin Florin Mihălțean, Ileana Mirela Bîrchi, Constantin Gabriel Bunduc și Cătălin Diaconu. Mandatele lor sunt valabile până în iulie 2028.
La sfârșitul lunii octombrie, premierul a criticat nivelul ridicat al remunerațiilor directorilor de companii de stat din domeniu. A exemplificat trei companii, inclusiv Aeroporturile București. După câteva săptămâni, Ministerul Transporturilor a aprobat aceste indemnizații.
„Am analizat trei companii din sectorul transporturilor, precum Aeroportul Kogălniceanu, Aeroportul Otopeni și Romatsa. Sumele administratorilor lor au crescut cu 40-50%, depășind limitele rezonabile. În loc să fie reduse, aceste salarii se mențin la nivele exagerate, sfidând așteptările populației”, a afirmat premierul Ilie Bolojan în octombrie.
Fondul Proprietatea acuză blocajele Ministerului Transporturilor privind listarea pe bursă a Aeroporturilor București
Fondul Proprietatea a propus mai multe măsuri pentru îmbunătățirea guvernanței corporative, însă aceste inițiative au fost respinse, ceea ce, în opinia lor, va îngreuna procesul de listare la bursă a companiei.
Premierul Ilie Bolojan a anunțat recent intenția de a lista la bursă companii de stat, exemplificând CEC Bank și Aeroporturile București.
Franklin Templeton, administratorul Fondului Proprietatea, a exprimat dezamăgire față de respingerea propunerilor privind guvernanța corporativă a CNAB, remarcând că această decizie reflectă o lipsă de angajament pentru respectarea standardelor de transparență.
Această situație va întârzia investițiile în infrastructura aeroportuară și va complica listarea la bursă, transmite Fondul. În plus, comunică un mesaj negativ investitorilor locali și internaționali despre angajamentul statului român pentru guvernanță și dezvoltarea pieței de capital.
Propuneri respinse și motivele invocate de Fondul Proprietatea
Propunerile Fondului Proprietatea:
- Reluarea procedurii de selecție pentru auditorul financiar, pentru a asigura alegerea unui expert recunoscut în piața de capital, evitând întârzieri și costuri suplimentare pentru listare.
- Transparență în procesul decizional: opoziție față de modificările actului constitutiv care reduc timpul de convocare a CA la 48 de ore și permit majorității să decidă puncte suplimentare fără acceptul unanim, vulnerabilizând controlul și supravegherea corporativă.
- Remunerație echitabilă: propunerea de stabilire a unei salarii brute lunare de 19.885 lei pentru membrii CA, bazată pe nivelurile din industrie, a fost respinsă în favoarea unui nivel de 46.560 lei, considerat excesiv raportat la alte consilii de aeroporturi din România.
Compania Națională Aeroporturi București SA a înregistrat, în 2024, un profit de peste 600 milioane de lei, cu o cifră de afaceri de 1,8 miliarde lei. Pentru 2025, se estimează o profitabilitate de peste 500 milioane de lei.
Acționarul majoritar (80%) este statul român, reprezentat de Ministerul Transporturilor, în timp ce Fondul Proprietatea deține 20% din acțiuni.
În 2024, Aeroportul Internațional Henri Coandă și Aeroportul București-Băneasa Aurel Vlaicu au înregistrat un trafic de 16 milioane de pasageri și 134.700 de operațiuni de decolare și aterizare.