AcasăEconomiePresiune crescută pe Bruxelles înainte de anunțul major despre industria auto și...

Presiune crescută pe Bruxelles înainte de anunțul major despre industria auto și situația de instabilitate a pământului

Publicat pe

IAȘI VREMEA

Va suspenda Uniunea Europeană interdicția de a comercializa automobile noi cu motoare pe benzină sau diesel începând din 2035? Presiunea exercitată asupra Bruxelles-ului pentru reevaluarea acestei măsuri majore de protecție a mediului crește, în contextul crizei grave din industria auto europeană, informează agenția France Presse.

Comisia Europeană intenționează să revizuiască această țintă pe 10 decembrie, într-un plan extins în beneficiul sectorului auto, dar poate amâna anunțul pentru a conciliia cerințele diverse ale statelor membre, adesea influențate de solicitările producătorilor auto locali.

Stabilirea obiectivului de înlocuire a vehiculelor noi cu modele complet electrice până în 2035 a avut loc în 2023. Aceasta a fost una dintre inițiativele principale ale Pactului Verde European și un pas esențial în atingerea neutralității climatice până în 2050.

„Ne scade terenul sub picioare”, spun francezii

Însă, după doi ani, cresc apelurile, în numele „pragmatismului”, pentru reevaluarea acestei simbolice a Pactului Verde European.

„Sectorul nostru a primit cel mai strict obiectiv, fiind considerat ușor de decarbonizat inițial. Însă, în realitate, procesul s-a complicat, ecosistemul și preferințele consumatorilor nepăstrând ritmul impus de Bruxelles”, susține Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Între timp, constructorii chinezi se extind puternic pe piața europeană, comercializând vehicule electrice mult mai accesibile decât modelele „Made in Europe”.

Astfel, producătorii europeni temeri de o criză fără precedent, dacă deciziile Bruxelles-ului nu vor fi adaptate, fiind prevăzute concedieri și închideri de fabrici în serie.

„Ne scade terenul sub picioare”, a declarat la începutul lunii noiembrie Luc Chatel, președintele Platformei Automotive, care include producători și furnizori francezi, criticând un impas generat de „o decizie politică și dogmatică, nu una tehnologică”.

Statele economice majore din Europa susțin propuneri diferite

În ultimele săptămâni, cancelarul Friedrich Merz a devenit purtătorul de cuvânt al producătorilor, extrem de influenți în Germania, care solicită de luni bune Bruxelles-ului să reevalueze această obligație.

Într-o scrisoare adresată Comisiei, liderul guvernului german a cerut păstrarea după 2035 a vânzărilor de automobile hibride plug-in și a vehiculelor echipate cu tehnologii de prelungire a autonomiei sau motoare termice „foarte eficiente”.

Italia, de asemenea, susține autorizarea după 2035 a vehiculelor noi alimentate cu biocombustibili (sau agrocombustibili), obținuți din biomasă.

Franța, în schimb, cere o deviație cât mai mică de la direcția către autovehicule complet electrice, pentru a proteja investițiile deja realizate de producători.

„Renunțarea azi la obiectivul pentru 2035 va duce la dispariția fabricilor europene de baterii”, a afirmat președintele Emmanuel Macron, la finalul unui summit european în octombrie.

De asemenea, Franța solicită sprijin pentru producția de baterii electrice, în plină expansiune în nordul țării, și propune obligații de electrificare a flotelor comerciale cu vehicule europene, pentru a evita avantajul producătorilor chinezi.

Germanii, însă, nu sprijină ecologizarea flotelor. „Electrificarea completă a vehiculelor de firma înseamnă reinstaurarea interdicției pentru autovehiculele cu motor termic”, a menționat Oliver Zipse, șeful BMW, în timpul unei vizite la Bruxelles.

„Nu există nimic ecologic într-un mediu industrial pustiu”

Șase state membre ale UE au solicitat vineri Comisiei Europene să atenueze interdicția privind vânzarea de autovehicule cu motoare cu ardere internă programată pentru 2035, avertizând înainte de prezentarea viitorului pachet european auto săptămâna următoare, conform Reuters.

Acestea au cerut autorităților europene să permită comercializarea autovehiculelor hibride sau cu tehnologii alternative, actuale sau în curs de dezvoltare, „care pot contribui la atingerea țintelor de reducere a emisiilor”, conform unei scrisori comune consultată vineri de Reuters.

Documentul a fost semnat de prim-miniștrii Bulgariei, Republicii Cehe, Ungariei, Italiei, Poloniei și Slovaciei.

Aceștia au solicitat, de asemenea, includerea combustibililor cu emisii scăzute de carbon și a celor regenerabili în strategia de reducere a emisiilor din transporturi.

Comisia Europeană urmează să anunțe un set de măsuri pentru sprijinirea industriei auto europene, inclusiv relaxarea interdicției pentru motoarele cu ardere internă după 2035. Pachetul va fi prezentat pe 10 decembrie, posibil cu unele întârziere.

Din martie 2023, când s-a adoptat Regulamentul privind emisiile zero pentru vehiculele noi din 2035, statele UE și-au exprimat dubii. La momentul respectiv, perspectivele pentru autovehiculele electrice cu baterii păreau promițătoare, dar ulterior, cererea a scăzut, iar concurența Chinei a crescut.

„Putem și trebuie să ne atingem țintele climatice într-un mod eficient, fără a anula competitivitatea, pentru că nu există nimic ecologic într-un mediu industrial pustiu”, au afirmat prim-miniștrii în scrisoarea lor.

Foto: Hugo Kurk | Dreamstime.com

Ultimele articole

More like this

Mai multe articole