Conform comunicatului oficial publicat joi de Ministerul Finanțelor, beneficiarii acestei scheme de sprijin sunt operatorii de transport rutier licențiați în România, atât pentru transport de mărfuri, cât și pentru transport de pasageri (cu excepția serviciilor de transport public local). Estimarea indică un număr de aproximativ 2.200 de beneficiari.
Bugetul total al schemei de sprijin este de 190 milioane de lei. Sprijinul se acordă sub formă de grant, în limita a 40 bani/litru pentru motorina achiziționată între 1 octombrie și 31 decembrie 2025 și 65 bani/litru pentru perioada 1 ianuarie – 31 martie 2026.
Noua schemă de sprijin de stat este valabilă până la data de 31 iulie 2026 pentru emiterea ordinelor de plată, iar plățile efective pot fi realizate până la 31 decembrie 2026.
„Aprobarea acestei scheme reprezintă o măsură pragmatică din punct de vedere economic: este preferabil să returnăm o parte din acciză operatorilor de transport români pentru a le susține competitivitatea, decât să permitm pierderea definitivă a acestor venituri prin alimentări efectuate în străinătate. Această inițiativă contribuie la protejarea capitalului autohton și, implicit, la menținerea locurilor de muncă dintr-un sector cu importanță strategică”, a afirmat Alexandru Nazare, ministrul finanțelor.
Această măsură vine ca răspuns la dificultățile financiare ale firmelor de transport din România, afectate de inflație ridicată și creșterea continuă a prețului motorinei, care a depășit 40% din totalul cheltuielilor operaționale ale companiilor de profil.
Schemat de sprijin de stat are ca scop reducerea creșterii prețurilor la raft, cauzate de scumpirea serviciilor de transport. „Prin compensarea parțială a accizei, statul acționează preventiv pentru a menține stabilitatea prețurilor și a evita blocajele în lanțurile de aprovizionare, care ar putea afecta negativ întreaga economie”, se menționează în comunicatul oficial.