Autoturisme noi prezentate la Salonul Auto Internațional de la Sao Paolo din 26 noiembrie 2025 (imagine ilustrativă), FOTO: Leandro Chemalle / Imago Stock and People / Profimedia Images
Ministerul Chinez al Comerțului a anunțat joi reluarea și continuarea negocierilor cu Uniunea Europeană privind stabilirea unui plafon de preț pentru autovehiculele electrice fabricate în China, în cursul săptămânii viitoare, solicitând blocului comunitar evitarea discuțiilor separate cu producătorii, informează Reuters.
Uniunea Europeană a aprobat în octombrie 2024 tarife vamale de până la 45,3% pentru importurile de vehicule electrice din China.
Măsura a fost adoptată după ce Comisia Europeană a inițiat în 2023 o investigație pentru a verifica dacă producătorii chinezi de autovehicule electrice beneficiază de subvenții din partea guvernului de la Beijing, care le-ar permite să vândă autoturismele la prețuri sub prețul de piață, prejudiciind astfel producătorii europeni.
China susține că producătorii săi de mașini electrice sunt mai competitive decât concurența europeană, și a recomandat Uniunii Europene acceptarea unui plan de preț minim ca alternativă la tarifelor vamale. Experții afirmă că piața europeană este crucială pentru producătorii auto din China, care au marje de profit în scădere pe piața internă din cauza războaielor de prețuri și a presiunii deflationiste.
„China salută angajamentul reafirmat al UE de a relua negocierile privind stabilirea unui preț minim și apreciază revenirea la dialog pentru rezolvarea diferențelor”, a declarat He Yadong, purtător de cuvânt al Ministerului Comerțului, în conferința de presă zilnică.
El a menționat, fără alte detalii, că în ultimele zile au avut loc discuții cu reprezentanți ai UE, care vor continua și în săptămânile următoare.
Reuters amintește că acordurile europene anterioare referitoare la prețuri minime, denumite și „angajamente de preț”, s-au aplicat produselor omogene, nu unor bunuri manufacturate complexe precum automobilele.
Comisia Europeană consideră că un singur nivel de preț minim nu ar fi suficient pentru a elimina prejudiciile generate de subvenții.