AcasăEconomiePrețurile benzinei și motorinei vor crește semnificativ de la 1 ianuarie, estimări...

Prețurile benzinei și motorinei vor crește semnificativ de la 1 ianuarie, estimări și scumpiri multiple

Publicat pe

IAȘI VREMEA

Sancțiunile împotriva Lukoil și Rosneft vor conduce la creșteri de preț pentru carburanți în Europa Centrală și de Sud-Est la începutul anului viitor, având în vedere că aceste companii sunt furnizori importanți în regiune, conform unei analize a Asociației Energia Inteligentă. În România, prețurile la benzină și motorină pot crește cu aproximativ 10-12% din cauza sancțiunilor. De asemenea, majorarea accizei la carburanți, de la 1 ianuarie, va determina o augmentare a tarifelor cu 30-40 de bani pe litru în perioada sărbătorilor de iarnă.

  • În acest context, majorarea redevențelor pentru zăcămintele de țiței din România va determina închiderea multor exploatări, deoarece producția nu va mai fi economică. România va deveni și mai dependentă de importurile de țiței, aprofundând vulnerabilitatea energetică și creșterea dependenței externe.

Sancțiunile americane împotriva Rosneft și Lukoil sunt în vigoare, dar au fost temporar amânate în privința funcționării stațiilor de alimentare, inclusiv în România, până în aprilie 2026.

Autoritățile române elaborează un cadru legislativ pentru preluarea și gestionarea activelor din țară afectate de sancțiuni, însă termenul de identificare a unui cumpărător sau de reorganizare este limitat, chiar dacă a fost prelungit până în ianuarie 2026, conform specialiștilor AEI.

„Sancțiunile impuse de Statele Unite împotriva companiilor rusești Rosneft și Lukoil marchează o etapă nouă într-o regiune deja fragilă din punct de vedere energetic. Pentru multe state din Europa Centrală și de Sud-Est, aceste companii reprezintă nu doar operatori globali, ci și furnizori strategici, proprietari de rafinării, investitori în infrastructură și piloni ai stabilității prețurilor la carburanți”, relevă analiza.

Efectul măsurilor depinde de fiecare țară în parte, conform nivelului de dependență de petrol și produse derivate provenite de la companiile sancționate. De asemenea, influențează contractele locale, conexiunile cu rafinării, depozite și infrastructură care sunt în relație cu fluxurile rusești.

Bulgaria, cea mai afectată piață din regiune

Harta energetică devine tot mai complexă, anumite țări întâmpină presiuni semnificative asupra prețurilor, altele dispun de soluții alternative solide, iar unele resimt doar efecte regionale. Analiza se bazează pe menținerea fluctuațiilor prețurilor la țiței și cursului euro-dolar în perioada analizată.

Bulgaria se află în centrul acestei perturbări. Rafinăria Lukoil Neftochim Burgas, cea mai mare din Balcani, domină piața internă și alimentează parțial regiunea. Orice blocaj în aprovizionare are impact direct asupra consumatorilor.

Se estimează că în primele trei luni, prețul benzinei poate urca cu 8-15%, iar cel al motorinei cu 10-18%, urmând o normalizare lentă abia după un an.

România – între vulnerabilitate structurală și capacitate de adaptare

Pozitia României este intermediară: rafinăria Lukoil Petrotel din Ploiești reprezintă o componentă crucială, însă piața autohtonă beneficiază și de alte capacități, precum Petrom și Rompetrol. Estimările indică creșteri mai modeste: 5-10% pentru benzină în primele trei luni și 7-12% pentru motorină.

Însă, fluxurile regionale rămân influente, deoarece rutele rusești continuă să aibă un rol semnificativ, conform analiștilor AEI.

Rafinăria Petrotel este cea mai mică dintre cele trei mari din țară, având o capacitate de procesare de 2,4 milioane de tone de țiței anual. În comparație, Raffineria Petromidia (Rompetrol) are o capacitate de 5 milioane de tone, iar Petrobrazi (OMV Petrom) totalizează 4,5 milioane de tone anual.

Serbia va fi, de asemenea, afectată, fiind dependență de rutele energetice regionale și fluxurile provenite de la companiile aflate sub sancțiuni. Impactul estimat este similar cu cel din România, însă cu limitări în identificarea rapidă a alternativelor.

În Europa Centrală, Ungaria, Slovacia și Cehia au fost tradițional dependente de petrolul rusesc, însă politicile UE din ultimii ani le-au impulsionat să diversifice sursele de aprovizionare.

Se estimează o creștere a prețurilor de 4-8% la benzină și 5-9% la motorină în primele luni, cu o reducere vizibilă pe termen lung. Pentru Slovacia și Cehia, efectele vor fi similare, fiind compensate parțial de accesul la infrastructură europeană, precum conducte și terminale maritime din Germania și Polonia. Pentru aceste state, sancțiunile reprezintă o provocare, dar nu o criză structurală.

Preturile din Bulgaria și România, influențând restul regiunii

Țări precum Croația, Slovenia, Bosnia și Herțegovina, Macedonia de Nord, Albania și Kosovo nu depind direct de rafinăriile sancționate, însă sunt sensibile la fluctuațiile din vecinătate.

Polonia și Grecia sunt exemple pozitive, dispunând de acces robust la piețe maritime, terminale moderne și multiple surse de aprovizionare. În aceste state, influența este moderată, între 2-5%, și se stabilizează rapid.

Sancțiunile impuse companiilor Rosneft și Lukoil reprezintă mai mult o provocare geopolitică, fiind un test pentru rețeaua energetică a Europei Centrale și de Sud-Est.

„Regiunea descoperă încă o dată interdependența piețelor energetice: o rafinărie localizată în Bulgaria poate influența prețurile din Bosnia; deciziile din Washington pot avea efecte asupra tarifelor în Belgrad; diversificarea accelerată în Polonia poate servi ca model pentru țările din sud-est”, reiese din analiză.

Majorarea redevențelor intensifică dependența României de importuri

În următorul an, este de anticipat un mix de ajustări tarifare, investiții în alternative și o accelerare a integrării energetice europene, un pas esențial pentru gestionarea securității energetice, devenind la fel de important ca și măsurile de securitate militară.

În acest context, majorarea redevențelor pentru zăcămintele de țiței din România va conduce la închiderea unor exploatări, din cauza neprofitabilității, iar țara va importa și mai mult țiței, agravând vulnerabilitatea energetică.

Taxele, circa jumătate din prețul la pompă în România

În prezent, aproximativ 55% din prețul benzinei și 50% din cel al motorinei reprezintă taxe, inclusiv TVA și accize.

Ministerul Finanțelor a anunțat majorarea accizei începând cu 1 ianuarie, de la 2,78 lei la 3,06 lei per 1.000 de litri pentru benzină și de la 2,54 lei la 2,80 lei pentru motorină.

Această creștere va determina o scumpire suplimentară de circa 30-40 de bani pe litru încă din noaptea de Revelion. Ultima ajustare a accizei a fost realizată la 1 august.

Ultimele articole

Mesaj special pentru Moș Crăciun de la Cătălin Cîrjan: ceea ce i-am cerut

Cătălin Cîrjan, fiind o figură centrală în echipa condusă de Zeljko...

Reacția ungurilor după înfrângerea CSikszereda în meciul cu CFR Cluj: surprinzător

Formația ardelenilor a fost vizitată de echipa...

Liderul grupului AUR în ECR a avut o întâlnire cu Papa Leon al XIV-lea

O delegație de membri ai Parlamentului European din Grupul Conservatorilor și...

More like this

Mai multe articole

Mesaj special pentru Moș Crăciun de la Cătălin Cîrjan: ceea ce i-am cerut

Cătălin Cîrjan, fiind o figură centrală în echipa condusă de Zeljko...

Reacția ungurilor după înfrângerea CSikszereda în meciul cu CFR Cluj: surprinzător

Formația ardelenilor a fost vizitată de echipa...