Compania riscă să restituie un avans de aproximativ 20 de milioane de euro pentru avioanele de antrenament F-16, după încheierea unui contract defavorabil cu penalități reduse la doar 10.000 euro către furnizor, în condițiile în care avea o datorie de 30 de milioane de euro către Armata.
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a explicat la Antena 3 CNN situația de la Avioane Craiova: „S-a întâlnit un neștiutor cu un expert. Neștiutul a fost statul, Avioane Craiova, iar expertul a fost o firmă privată”, a afirmat oficialul.
Contract nefavorabil: penalități de 10.000 euro comparativ cu datoria de 30 de milioane de euro
Avioane Craiova a fost implicată într-un contract extrem de penalizator pentru companie. Firma de stat a încheiat un acord cu Armata Română pentru furnizarea de avioane de instruire pentru piloții F-16.
Contractul stipula că în cazul în care Avioane Craiova nu va livra la timp, va fi supus unor penalizări. Problema era că livrarea depindea și de o companie privată. Firma de stat a stabilit penalități de doar 10.000 euro pentru firma privată în cazul în care nu ar fi livrat componentele necesare.
„Și acea firmă, ce credeți, n-a livrat. Și acum, aplicăm penalitățile de 10.000 euro, în timp ce compania plătește 30 de milioane”, a explicat Miruță dezechilibrul contractual.
Rol strategically important pentru regiune
Dincolo de aspectele financiare, ministrul a subliniat relevanța strategică a acestor avioane. „Toată zona are un interes foarte mare, o dorință intensă de a pregăti piloți pentru avioanele F-16. Toate țările din regiune”, a afirmat oficialul.
Următorul loc disponibil pentru cursuri de pilot de F-16 va fi peste un an. Cursurile sunt costisitoare și disponibilitatea locurilor este limitată. Avioanele modernizate din Craiova pot înlocui o parte semnificativă din pregătirea pe F-16.
„Este mult mai economic și se pot forma mai mulți piloți. Acești avioane permit finalizarea a circa 60-70% din pregătire, după care se face trecerea pe F-16. Astfel, problema se rezolvă rapid”, a precizat ministrul.
Două deficiențe tehnice blochează livrarea
Întrebat dacă avioanele sunt fabricate la Craiova sau nu, Miruță a menționat că mai sunt necesare două condiții pentru efectuarea livrării. Prima se referă la software, fiind nevoie de trei zile de teste, în loc de jumătate de oră cât ar fi necesar pentru zbor.
A doua problemă vizează un aruncător electronic de muniție, pentru care s-a făcut o solicitare care nu poate fi onorată. O comisie încearcă să elimine această obligație contractuală.
Riscul de returnare a avansului de 20 de milioane de euro
Ministrul a avertizat că momentul dificil abia începe. Perioada până la care Avioane Craiova avea obligația de a livra a expirat. Ministerul Apărării Naționale va cere, conform legii, restituirea avansului plătit.
Întrebat despre valoarea avansului, Miruță a menționat că există două etape. Prima etapă este de aproximativ 20 de milioane de euro, iar cea de-a doua este mai mare.