Reprezentanții industriei auto au solicitat continuarea programului Rabla luni, într-o întâlnire cu premierul Ilie Bolojan, deoarece sectorul a înregistrat pierderi semnificative din cauza limitărilor programului guvernamental în acest an. „Premierul a menționat că programul Rabla va fi prelungit, însă cu o finanțare mai redusă, iar alocarea de fonduri de stat va depinde de nivelul producției interne”, conform comunicatului oficial al Guvernului.
Premierul Ilie Bolojan s-a întâlnit luni, la Palatul Victoria, cu reprezentanții Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Reprezentanții industriei auto au adus în discuție diverse probleme economice și sociale care afectează sectorul, inclusiv impozitul minim pe cifră de afaceri, costurile de energie electrică, programul Rabla, plafonarea tarifelor la energie, taxa de cogenerare, salariile angajaților și aplicarea Codului muncii.
Reducerea impozitului minim pe cifra de afaceri poate fi avizată
Unul dintre principalele demersuri ale sectorului auto a fost sugerarea eliminării, începând cu anul 2026, a impozitului minim pe cifră de afaceri, considerat discriminatoriu, precum și bugetarea pentru anul viitor fără această taxă.
„Premierul a exprimat disponibilitatea de a analiza reducerea acestui impozit, în anumite condiții, subliniind însă că această măsură trebuie să fie aplicată întregii economii, nu doar industriei auto”, conform comunicatului oficial al Guvernului.
Reprezentanții industriei auto au mai solicitat reluarea programului Rabla, având în vedere pierderile din acest an cauzate de limitările scopului guvernamental.
Ei au menționat că reducerea numărului de autovehicule finanțate, de la 30.000 în 2024 la 19.000 în 2025, ar putea duce la pierderea a circa 5.000 de locuri de muncă în domeniu.
„Premierul a explicat că programul Rabla va fi susținut, însă cu un nivel de finanțare mai redus, corespunzător producției interne. Decizia privind această schemă va fi luată după adoptarea bugetului pe 2026 și va fi discutată cu partenerii din industrie”, se menționează în comunicatul guvernamental.
Un alt subiect important a fost costul energiei electrice. În această privință, reprezentanții ACAROM au solicitat elaborarea unui plan de acțiune pentru reducerea prețurilor la energie în perioada 2026–2030. Premierul a afirmat că reducerea tarifelor la electricitate va deveni realizabilă odată cu creșterea capacităților de producție interne.
Referitor la majorarea taxei de cogenerare, semnalată de industria auto, premierul a menționat că va iniția verificări pentru a clarifica circumstanțele acestei creșteri.
Alte subiecte discutate au fost scutirea de impozit pentru activitățile de cercetare în domeniul auto, modificări ale Codului muncii, sprijin pentru automatizarea tehnologică a companiilor mari, programele de recalificare a angajaților și salariul minim.
La întâlnirea de la Palatul Victoria au fost prezenți reprezentanți precum directorul general al Automobile Dacia, Mihai Bordeanu, directorul general Ford Otosan Craiova, Firat Elhuseyni, directorul general al Grupului Industrial de Componente (GIC) Pitești, Silviu Badea, oficiali ai Renault Group România, Cristian Nevzoreanu, și ai Ford Otosan Craiova, Andreea Radu, precum și reprezentanți ai Bosch România, Schaeffler România și Rombat SA.
Din partea Guvernului au participat șeful Cancelariei Prim-Ministrului, Mihai Jurca, și consilierul de stat Raul-Mircea Gutin.
Condițiile pentru programul Rabla 2026
Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a menționat recent că decizia privind Programul Rabla pentru anul 2026 va fi stabilită în decembrie, odată cu aprobare bugetului Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) pentru anul următor.
„Decizia va fi în funcție de fondurile disponibile, care vor fi stabilite în procesul de negociere bugetară. Dacă vor fi alocate suficiente resurse, programul va continua, în cazul în care nu, acesta va fi suspendat”, a explicat ministrul mediului.
Se așteaptă ca proiectele transferate de pe PNRR spre bugetul AFM să fie asigurate în bugetul pentru anul viitor.
Datorită cererii puternice, interesul pentru Programul Rabla a fost foarte ridicat în România, bugetele fiind epuizate rapid, în câteva minute de la deschiderea înscrierilor.
Anul acesta, interesul pentru vehicule electrice a fost mai redus, deoarece valoarea voucherului a fost diminuată și fondurile au fost direcționate către mașini convenționale.
Peste 9.200 de persoane fizice s-au înscris în Programul Rabla Auto 2025 până în 30 septembrie, în primele 15 minute de la deschiderea sesiunii, conform datelor Administrației Fondului pentru Mediu.