Declarațiile sale sunt o reacție la afirmațiile ministrului Educației, Daniel David, care a susținut că profesorii de gimnaziu și liceu care dau teme ce necesită mai mult de două ore pentru rezolvare ar trebui „semnalați”, eventual cu măsuri administrative.
Radu Gologan, fost coordonator timp de 15 ani al lotului olimpic național de matematică, a comentat postura ministrului cu o analogie: „Dacă o temă este rezolvată în două ore de un elev mediu, în una de un elev talentat, dar un elev nu o rezolvă deloc sau o face în trei ore, tatăl elevului îl va acuza pe profesor, care va fi sancționat. O mare nemulțumire a profesorilor valoroși este implicarea părinților în evaluări, adesea într-un mod subiectiv și neconstructiv.”
Radu Gologan a avertizat despre riscul de a diminua autoritatea profesorilor și a solicitat ministrului David mai multă prudență în declarații. „Domnule David, vă respect, dar atenție – vă expuneți riscului, ca și alți miniștri, de a dori să intrați în istorie ca Haret, dar fără o reformă autentică. Vă rog, mai multă diplomație, vorbește un om cu 50 de ani de experiență la catedră”, a declarat Radu Gologan pentru o publicație educațională.
Matematicianul a subliniat că relația dintre părinți și școală este adesea tensionată și subiectivă, iar absența unor reguli clare duce la situații abuzive. „Școlile sunt pline de reclamații nefondate ale părinților. În Germania, părinții nu discută direct cu profesorii, ci prin consilieri școlari”, a precizat Radu Gologan.
Acesta a atras atenția și asupra presiunilor multiple la care sunt supuși profesorii: birocrație excesivă, cerințe administrative și presiuni din partea familiilor.
„Să nu uităm că majoritatea profesorilor sunt femei, care suportă o povară nu doar la școală, ci și acasă. Și un profesor care oferă doar note mari nu are probleme. Dar dacă un elev primește o notă mai mică și are părinți influenți, profesorul este imediat amenințat”, a transmis Radu Gologan.
În ciuda criticilor, Gologan și-a exprimat respectul pentru Daniel David, pe care îl descrie ca „un om de știință”, dar care nu are suficientă experiență în mediul preuniversitar.
„Profesorii au nevoie de susținere, nu de suspiciune. De 40 de ani, cadrele didactice trăiesc sub presiunea unor schimbări repetate care, de cele mai multe ori, nu au adus îmbunătățiri, ci dimpotrivă”, a concluzionat Radu Gologan.
Ministrul Daniel David a afirmat anterior, într-o conferință de presă, că profesorii care dau teme ce depășesc două ore de muncă „merită să fie atenționați”, iar eventualele sancțiuni sunt de natură administrativă și pot fi aplicate de conducerea școlii.