800 de angajați revin la muncă
După o perioadă de inactivitate de aproape un an, caracterizată de lipsa proiectelor și de concedierea tehnică a aproximativ o mie de angajați, șantierul naval pare să reia activitatea. Începând cu luna mai, activitățile de reparații navale au fost reluate, iar aproximativ 800 de angajați au revenit la locurile de muncă.
Compania Mediterranean Shipping Company (MSC), lider global în transportul maritim, a manifestat interes în preluarea șantierului naval din județul Constanța.
Conform unor documente consultate, MSC a efectuat deja plăți anticipative pentru lucrări de reparații navale – o practică neobișnuită în industrie – pentru a susține financiar șantierul.
Pe 20 aprilie 2025, Prabhat Jha, CEO-ul MSC Shipmanagement Limited din Limassol, a transmis o scrisoare oficială către prim-ministrul țării la acel moment, către viceprim-ministru și către președintele interimar al României.
Scrisoarea, redactată în numele fondatorului MSC, căpitanul Gianluigi Aponte, a exprimat intenția fermă a companiei de a gestiona și dezvolta șantierul naval, inclusiv prin angajarea de personal local și atragerea de expertiză internațională.
MSC, lider în transportul de containere
MSC are o prezență existentă în Constanța prin biroul său de angajare și urmărește să devină cel mai important angajator de marinari români. Documentele indică potențialul șantierului de a deveni un centru de formare pentru ingineri și marinari.
Fondată în 1970 de căpitanul Gianluigi Aponte și soția sa Rafaela, MSC a devenit un lider global în transportul de containere, deținând o flotă de peste 900 de nave și operând în peste 155 de țări, cu peste 200.000 de angajați. Compania Damen, fost partener al șantierului cu o cotă de 49% din acțiuni, are o prezență în 35 de țări și 12.500 de angajați.
MSC deține o vastă infrastructură pentru reparații navale, inclusiv docuri în Anvers și Napoli, și susține că șantierul din Mangalia poate deveni un important centru de reparații și construcții navale. Planurile includ potențiala construire de nave de croazieră, nave ro-ro și remorchere.
Avans pentru plata salariilor
Un reprezentant al companiei Damen Mangalia a declarat că MSC a oferit un avans pentru asigurarea plății salariilor, un gest considerat inedit și un semn de bună-credință.
Concomitent, de la data de 1 iunie, 114 angajați vor intra în concediu de șomaj pe o perioadă de trei luni, potrivit liderului sindical. Aceștia sunt angajați ai căror posturi nu pot fi asigurate în contextul reînceperii lucrărilor de reparații.
În prima parte a anului 2024, șantierul sa confruntat cu cereri de recuperare a datoriilor de sute de milioane de euro, predominent de la firme din Grupul Damen.
Damen Mangalia în insolvență
Aflată în insolvență, compania șantierului naval se confrunta cu presiunea plății datoriilor și cu lipsa proiectelor. Pe 19 iunie 2024, Damen Shipyards Mangalia a intrat oficial în procedură de insolvență, cu CITR desemnat administrator judiciar provizoriu. Potrivit informațiilor disponibile, 147 de creditori solicitau aproape două miliarde de lei (aproximativ 400 milioane de euro).
O solicitare a fost făcută pentru obținerea unui punct de vedere din partea conducerii CITR. Directorul general a confirmat importanța atragerii unui partener strategic pentru salvarea șantierului.
El a mai adăugat că concediul de șomaj poate fi extins conform legislației actuale, iar orice decizie de investiții viitoare va fi luată în acord cu acționarii.
Pe 28 noiembrie 2024, Adunarea Generală a Acționarilor Șantierului Naval 2 Mai Mangalia (controlat de Ministerul Economiei) a decis să pună capăt parteneriatului cu Damen Holding, după șase ani de colaborare. Deși decizia a readus șantierul sub controlul statului, implementarea efectivă a acestei decizii este încă în curs.