Asociațiile din industria auto sunt îngrijorate de o posibilă penurie de minerale rare, potrivit surselor financiare.
Mai multe fabrici și linii de producție ale furnizorilor auto europeni au fost închise din cauza noilor restricții la export impuse de China, conform asociației europene a furnizorilor auto, CLEPA. Aceasta atrage atenția asupra posibilității unor noi opriri pe măsură ce rezervele se epuizează.
Industria auto din Germania și liderii companiilor mari au exprimat îngrijorare, subliniind vulnerabilitatea sectorului globalizat la eventualele perturbări ale lanțurilor logistice.
La începutul lunii aprilie, Ministerul Comerțului din China a impus restricții la export pentru mai multe elemente și magneți din minerale rare, utilizate pe scară largă în sectoarele auto, de apărare și energie. Măsurile au apărut ca reacție la măsurile comerciale ale președintelui american anterior.
Unele minerale rare sunt componente esențiale pentru producția atât a motoarelor cu ardere internă, cât și a vehiculelor electrice.
CLEPA a declarat că, deși sute de cereri pentru licențe de export au fost depuse la autoritățile chineze, doar aproximativ 25% par a fi aprobate.
„Într-un lanț de aprovizionare global profund interconectat, restricțiile de export ale Chinei cauzează deja opriri în producția furnizorilor europeni”, a declarat secretarul general CLEPA, într-un comunicat.
Producătorii auto germani avertizează despre posibilitatea unei opriri complete a producției
Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a avertizat că restricțiile chineze ar putea conduce la o oprire completă a producției în viitorul apropiat.
„Restricțiile de export ale Chinei cu privire la mineralele rare constituie o amenințare serioasă pentru siguranța aprovizionării, nu doar în lanțurile de aprovizionare auto. Deși unele licențe au fost acordate, acestea nu sunt suficiente pentru o producție neîntreruptă”, a declarat președinta VDA pentru un canal financiar internațional, prin e-mail.
„O altă problemă este reprezentată de procesul lent de eliberare a autorizațiilor de export deja emise. Dacă situația nu se schimbă rapid, întârzierile și opririle producției sunt posibile”, a adăugat ea.
Președinta VDA a reiterat apelul către guvernul german și legislatorii europeni pentru a aborda problema cu autoritățile chineze și pentru a găsi o soluție.
Cererea de minerale rare este așteptată să crească semnificativ în următorii ani, pe măsură ce tranziția către surse de energie regenerabile se accelerează.
În prezent, China deține o poziție dominantă în lanțul de aprovizionare a mineralelor rare, controlând aproximativ 60% din producția mondială. Oficialii din alte țări au exprimat îngrijorări legate de dependența de China.
Nu toate producătorii auto sunt afectați în acest moment
BMW a anunțat că o parte din furnizorii săi sunt afectați, în timp ce concurenții principali, Volkswagen și Mercedes-Benz Group, au declarat că nu au întâmpinat deocamdată probleme.
Mercedes-Benz Group a declarat că are o strategie pentru a asigura aprovizionarea pe termen lung cu materii prime critice, inclusiv reducerea utilizării mineralelor rare, atunci când este posibil.
Un purtător de cuvânt al Volkswagen a declarat că aprovizionarea cu componente conținând minerale rare este stabilă, datorită eforturilor furnizorilor.
Probleme și în alte țări din cauza lipsei de minerale rare
Nu doar producătorii auto europeni sunt afectați de această criză.
Nissan a declarat că ia în considerare soluții pentru a atenua impactul restricțiilor chineze, colaborând cu autoritățile japoneze.
Producătorul japonez Suzuki a suspendat producția unui model din cauza problemelor de aprovizionare cu minerale rare.