Tensiunile cresc după atacul Israelului asupra Iranului, ridicând îngrijorări privind o posibilă ripostă a Teheranului împotriva unei importante rute petroliere – Strâmtoarea Ormuz.
Strâmtoarea care conectează Golful Persic cu Marea Arabiei este utilizată zilnic de aproximativ 20 de milioane de barili de petrol și produse petroliere, reprezentând 20% din transporturile globale. Orice blocare a acesteia ar avea consecințe semnificative pentru piețele energetice.
Cu toate acestea, experții în domeniul energetic consideră improbabilă sau chiar imposibilă o întrerupere majoră a fluxului mondial de petrol prin închiderea acestei căi maritime.
Ellen Wald, cofondatoare a Washington Ivy Advisors, a declarat că o astfel de acțiune nu ar aduce beneficii Iranului, mai ales având în vedere că infrastructura petrolieră nu a fost vizată direct. Întreruperea ar putea declanșa represalii.
Iranul depinde de exporturile de petrol către China
Wald subliniază că o creștere semnificativă a prețurilor la petrol ar putea afecta negativ cel mai mare client al Iranului, China.
„China nu dorește întreruperea fluxului de petrol din Golful Persic sau creșterea prețurilor, astfel va exercita presiuni economice asupra Iranului”, explică Wald.
China este principalul importator de petrol iranian, achiziționând peste trei sferturi din exporturile ţării. Totodată, este principalul partener comercial al Iranului.
„Prietenii vor avea mai multe de pierdut decât adversarii… Este dificil de imaginat că va avea loc o blocare a Strâmtorii Ormuz”, afirmă Anas Alhajji, partener la Energy Outlook Advisors.
Închiderea Strâmtorii Ormuz ar fi mai degrabă o piedică pentru Iran
Alhajji consideră că o blocare a acestei rute ar fi mai degrabă o greutate pentru Iran deoarece multe bunuri de consum ajung prin acea strâmtoare.
„Nu este în interesul lor să creeze probleme, pentru că ei vor fi cei mai afectați”, afirmă analistul.
Iranul a amenințat în 2018 cu închiderea Strâmtorii Ormuz, în contextul retragerii SUA din acordul nuclear și impunerii sancțiunilor.
Anterior, în 2011 și 2012, oficiali iranieni au avertizat cu privire la o posibilă blocare în cazul unor sancțiuni suplimentare asupra exporturilor petroliere.
Este posibilă închiderea totală a Strâmtorii Ormuz?
O blocare a Strâmtorii Ormuz este un argument retoric, neaplicat practic. Mulți experți afirmă că o asemenea opțiune este imposibilă, ținând cont de lățimea sa, cuprinsă între 55 și 95 de kilometri.
„Să fim realisti. Strâmtoarea se află în principal în largul Omanului, nu al Iranului. Este suficient de largă pentru a nu putea fi blocată”, spune Alhajji.
Ellen Wald subliniază că există rute alternative prin Emiratele Arabe Unite și Oman.
„O blocare a Strâmtorii Ormuz ar fi o soluție de ultimă instanță pentru Iran, probabil legată de un conflict direct între SUA și Iran”, consideră Vivek Dhar.
Helima Croft crede că, deși pot apărea disfuncționalități, o blocadă totală este improbabilă.
„Este extrem de dificil pentru Iran să blocheze strâmtoarea pe termen lung, având în vedere prezența Flotei a V-a a SUA. Totuși, Iranul ar putea ataca petrolierele și mina strâmtoarea pentru a perturba traficul maritim”, afirmă Croft.
Israelul a vizat înalți oficiali iranieni
Israelul a efectuat atacuri aeriene asupra Iranului, vizând instalații asociate programului nuclear.
Presa iraniană a raportat că aceste atacuri au dus la moartea unor înalţi oficiali militari.
În ciuda improbabilităţii, închiderea Strâmtorii Ormuz nu poate fi complet exclusă.
„Aceasta este o situație extremă. Închiderea strâmtorii este un scenariu extrem, dar trebuie luat în considerare”, susține Amena Bakr.