Un motor feroviar diesel, produs la Pașcani.
În Gara de Nord, a avut loc prezentarea unui motor feroviar diesel fabricat la Pașcani. Proiectul, denumit „Leon”, a necesitat aproape 15 ani pentru proiectare, construire și probe de omologare. Trenul ar putea circula pe rute importante, precum București – Brașov sau București – Constanța, în viitorul apropiat.
Construcția unui nou tren necesită, în mod obișnuit, câțiva ani. Însă, în cazul motorului diesel „Leon”, dezvoltat de Electroputere VFU Pașcani, procesul a fost semnificativ mai îndelungat.
De la inițierea proiectului, în urmă cu șapte ani, până la finalizarea testelor pe șine, a fost nevoie de un timp considerabil – șapte ani. Alte șase ani au trecut până la data prezentării oficiale, 19 iunie.
„Să privim acest tren nu doar ca pe o inovație tehnologică, ci și ca pe un simbol al progresului și al unității. Fie ca el să transporte nu doar pasageri, ci și speranțe și oportunități pentru o Românie mai modernă şi mai conectată.
Începutul proiectului, în 2011
Proiectul acestui motor feroviar a început în 2011, cu scopul construirii unui DMU (Diesel Multiple Unit). Componentele au fost procurate de la firme europene, iar designul exterior și interior au fost elaborate la Pașcani. La proiect au contribuit 180 de persoane.
Trenul a fost transportat la Făurei în octombrie 2019, iar testele la Predeal au început două luni mai târziu. Unitatea feroviară a parcurs peste 30.000 de kilometri în timpul testelor, inclusiv pe ruta Pașcani – București.
Data exactă a debutului comercial al trenului „Leon” nu este încă cunoscută, însă conducerea grupului Grampet a declarat că ar putea fi introdus pe liniile feroviare în săptămânile următoare datorită solicitărilor operatorilor feroviari.
”Fabrica este pregătită să construiască două trenuri pe lună”, a mai declarat Gruia Stoica. Întrebat despre durata lungă a proiectului, acesta a menționat că “orice realizare importantă are implicații complexe”.
Trenul „Leon” a efectuat, joi, o cursă de probă București Nord – București Băneasa și retur.
Motorul diesel produs de Electroputere VFU Pașcani este conceput pentru transporturi pe distanțe medii, cu o viteză maximă de 120 km/h, având o lungime totală de 60 de metri și găzduind 164 de pasageri (142 la clasa a doua şi 22 la clasa întâi).
O parte semnificativă din rețeaua feroviară românească nu este electrificată. În acest context, trenurile diesel continuă să fie esențiale pe anumite rute, în condițiile în care Europa de Vest și Centrală se orientează preponderent spre modele electrice.
Electroputere VFU Pașcani este o entitate a grupului Grampet. Compania a obținut contracte importante pentru modernizarea vagoanelor CFR Călători, finanțate prin PNRR.
În testele efectuate acum câțiva ani la Făurei, trenul „Leon” a atins o viteză de 143 km/h.