Instalație de gaze naturale. Fotografie: MoiraM / Alamy / Profimedia
Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe (CEISD) a decis miercuri să nu aprobe achiziția de către compania maghiară de stat MVM a diviziei de furnizare gaze și energie electrică a E.ON Energie România.
Decizia a fost motivată de îngrijorări legate de securitatea energetică națională, exprimate de Ministerul Energiei. Acesta a susținut că tranzacția ar putea submina independența energetică a României și favoriza influențe externe ostile Uniunii Europene.
CEISD va transmite propunerea de neaprobare către Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), avizul acestuia fiind obligatoriu. Termenul pentru emiterea avizului este de 90 de zile de la sesizare.
MVM Energy Private Limited Liability Company, prin intermediul Sonnet Romania Holding S.A., dorește să achiziționeze 68,18% din acțiunile E.ON Energie Romania S.A. și 97,92% din acțiunile E.ON Asist Complet S.A.
„Investitorul a fost informat despre demararea procedurii la data de 14 februarie 2025, iar analiza a examinat aspecte-cheie, inclusiv profilul investitorului, implicațiile asupra infrastructurii energetice naționale și consecințele pentru siguranța energetică a României”, se arată în comunicat.
Ministerul Energiei a identificat diverse riscuri
MVM a anunțat un acord cu E.ON pentru preluarea diviziei de furnizare a energiei din România, afacere cu 3,4 milioane de clienți. Această tranzacție necesită aprobare guvernamentală.
Ministerul Energiei a sesizat CEISD cu privire la această tranzacție, evidențiind riscuri legate de securitatea energetică. În ianuarie, Ministerul a subliniat preocupări referitoare la potențialul de subminare a independenței energetice și de susținere a influențelor externe ostile.
Analiza Ministerului a identificat aspecte îngrijorătoare, plecând de la relația strânsă a MVM cu companii rusești sancționate.
Printre preocupările Ministerului Energiei se numără:
- Relațiile comerciale extinse ale MVM Zrt. cu Gazprom și Rosatom, implicate în menținerea dependenței Ungariei de gazele și tehnologia nucleară rusești.
- Semne de influență mascată și dependență economică la nivelul MVM și a companiei implicate în achiziție.
- Posibilitatea transferului indirect al controlului către entități din afara Uniunii Europene sau entități neimplicate inițial în tranzacție, generând vulnerabilități contractuale.
- Lipsa garanțiilor legale și contractuale pentru protejarea datelor companiei și ale clienților români.
- Inconsistențe și incertitudine legate de proveniența fondurilor pentru achiziție și respectarea legislației anti-spălare de bani și a regulilor concurențiale.
- Necorespondența propunerii de achiziție cu strategia energetică română și cu programul guvernamental, care promovează dezvoltarea resurselor interne.
Ministerul Energiei a analizat tranzacții similare, precum achiziția producătorului de trenuri Talgo, unde îngrijorarea legată de legăturile cu entități rusești și influența politică a fost un factor determinant.