Piața auto electrică din România a înregistrat o scădere accentuată de peste 40% în primele șapte luni ale anului, în ciuda lansărilor de noi modele, inclusiv mărci chinezești.
Înmatriculările de autovehicule electrice noi au scăzut cu 44% în prima jumătate a anului, fiind depășită doar de Croația în ceea ce privește procentul de scădere în rândul statelor membre UE. Datele sunt furnizate de ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile).
Înmatriculări electrice: Austria – România 10-1
Piața europeană a vehiculelor electrice a înregistrat o creștere semnificativă de 22%, ajungând la un total de 869.000 de vehicule. Austria, Bulgaria și Polonia au atins noi recorduri.
În 2025, România se confruntă cu o scădere considerabilă a înmatriculărilor de vehicule electrice, în timp ce restul Europei înregistrează creșteri. Aceasta este concluzia ultimelor date oficiale.
În primele șase luni ale acestui an, puțin peste 3.000 de autovehicule electrice s-au înmatriculat în România, în timp ce Austria a depășit această cifră cu mult, chiar de zece ori mai mult. Un factor semnificativ este diferența de populație și venituri între cele două țări. Populația Austriei este mai mică, iar veniturile medii sunt mult peste cele românești.
Alte piețe din regiune au atins maxime absolute, cu creșteri între 60% şi 70%: Polonia, Cehia, Slovacia și Slovenia. Piața din Bulgaria a înregistrat o creștere de 31%, iar cea din Ungaria, 12%.
Diana Buzoianu, despre programul Rabla
Programul de sprijin Rabla din România a fost suspendat pe 18 iunie cu o zi înaintea începerii etapei pentru persoane fizice. Programul va fi reluat la 1 septembrie, dar cu un buget mult redus.
Subvenția acordată pentru autovehiculele electrice va fi semnificativ mai mică, de la 7.500 de euro preconizați la 3.700 de euro. Industria auto solicitase o subvenție de 8.500 de euro.
Ministra Mediului, Diana Buzoianu, a afirmat că în viitor finanțarea programului Rabla va necesita o abordare diferită, pentru o sustenabilitate mai mare pe termen lung și pentru a nu depinde exclusiv de fondurile bugetare.
„Beneficiile pentru achiziționarea de mașini electrice au fost adaptate pentru a maximiza numărul utilizatorilor care beneficizează de suport. Totodată, se caută o soluție financiară mai stabilă, prin includerea în viitor a programului în Fondul Social pentru Climă”, a declarat ministra.
Politica guvernamentală privind subvențiile pentru autovehicule electrice a înregistrat modificări importante: de la 10.000 de euro, la 5.000 de euro, iar ulterior, subvenția a fost crescută la 7.500 de euro, pentru a fi ulterior suspendată.
Perspectiva pentru următorul deceniu
Începând cu 2035, UE va interzice vânzarea de autovehicule noi cu motoare pe benzină sau motorină, prioritate având autovehiculele electrice, hidrogen și cele cu e-fuels. În acest context, creșterea vânzărilor de autovehicule electrice ar fi de aşteptat, însă România se comportă diferit.
În prezent, numărul total de autovehicule electrice din România este de puțin peste 50.000, reprezentând o pondere de 0,5% din întregul parc auto.
Înmatriculări auto electrice noi în România (2014-2024), date ACEA:
Top zece mărci de vehicule electrice înmatriculate în primele șapte luni ale anului 2025
Top 10 modele electrice înmatriculate în primele șapte luni din 2025
Piața europeană
Germania conduce piața europeană, cu un număr mare de vehicule electrice înmatriculate în 2025. Franța ocupă locul doi, iar Belgia se plasează pe treapta a treia. Marea Britanie și Norvegia sunt și ele piețe importante pentru autovehiculele electrice la nivel global.