Șase companii de energie, printre care și mari furnizori casnici, au fost sancționate de ANPC.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a verificat furnizorii de energie în perioada aprilie-iunie 2025, evaluând modul în care au gestionat tranziția la liberalizarea pieței din 1 iulie.
Începând cu începutul lunii august, ANPC a anunțat sancționarea a 20 de operatori economici din 116 verificați (prin controlul a 431 de contracte).
Pentru neregulile identificate, ANPC a aplicat următoarele sancțiuni:
- 24 amenzi contravenționale, cu un total de peste 370.000 de lei
- 10 avertismente
- remedierea deficiențelor identificate la 12 operatori economici.
ANPC sancționează mari furnizori de energie
Conform răspunsului ANPC la solicitarea noastră, trei dintre cei mai importanți furnizori românești au fost identificați cu nereguli:
- Electrica Furnizare
- Hidroelectrica
- PPC Energie Muntenia
Electrica Furnizare are un portofoliu de 3,2 milioane de clienți, PPC Energie peste 3 milioane, iar Hidroelectrica circa 800.000.
Alte trei furnizori mai mici au fost, de asemenea, sancționați:
- Digi România
- Grenerg
- Renovatio Trading
Solicităm ANPC detalii suplimentare referitoare la discrepanța dintre numărul de companii sancționate menționate inițial și cele ulterior identificate.
„În răspunsul transmis, s-a precizat denumirea operatorilor economici sancționați, numărul anterior menționat referindu-se la punctele de lucru sancționate din diverse localități ale acestora”, precizează ANPC.
Deci, în comunicat au fost nominalizate filialele, chiar dacă mai multe aparțineau aceleiași companii.
Probleme identificate la clienți
ANPC a identificat următoarele probleme la furnizorii sancționați:
- redactarea neclară și imprecisă a clauzelor contractuale;
- lipsa unor informații esențiale în oferte, precum: perioada de facturare, prețul energiei, condițiile de prelungire a contractului și de reziliere;
- neconcordanță între ofertele din punctele de lucru și cele de pe site-uri;
- lipsa prețului final cu toate taxele incluse și a valorii TVA;
- întârzieri în emiterea facturilor;
- clauze abuzive privind accesul la echipamente amplasate pe domeniu public;
- lipsa unor metode alternative de soluționare a litigiilor.
ANPC a subliniat că nu poate divulga detaliile amenzilor individuale, având în vedere că procesele verbale nu sunt publice.
Reacții din partea companiilor
Pentru a obține perspective din partea companiilor implicate, am contactat Hidroelectrica, Electrica și PPC Energie.
Hidroelectrica a declarat că a primit o amendă de 10.000 de lei pentru întârzieri punctuale. Compania a precizat că, în contextul extinderii și digitalizării, pot apărea nereguli, dar acestea au fost corectate și că clienții au fost informați.
Electrica Furnizare a declarat că se străduiește să remedieze rapid orice problemă identificată în relația cu clienții.
PPC Energie a precizat că a primit un avertisment de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Vaslui, după 21 de controale, aspect pe care l-au remediat. Compania își menține colaborarea transparentă cu autoritățile.