Printre prioritățile asumate la preluarea mandatului se numără și refacerea ordinii financiare naționale. Deficitul bugetar semnificativ este o consecință directă a disfuncționalităților din sistemul financiar și a legislației neclare sau ineficiente.
Aceste aspecte au permis evaziunea fiscală. Astăzi, Guvernul își asumă responsabilitatea în fața Parlamentului pentru un proiect de reformă fiscală ce va corecta numeroase deficiențe. Măsurile propuse vor scoate la iveală companiile fictive. Dorim un mediu economic în care antreprenorii cinstiți să fie respectați. Este inadmisibil să existe zeci de firme cu sediile sociale în același apartament, folosite pentru manevre financiare frauduloase. Există peste 460.000 de societăți inactive, iar o treime dintre ele au datorii față de stat de peste 3,5 miliarde de lei”, a declarat Ilie Bolojan.
Noi criterii de risc fiscal
El a subliniat că, odată cu reformarea ANAF și a sistemului de colectare a taxelor, vor fi introduse noi criterii de risc fiscal, precum și posibilitatea de amânare cu garanții reale și „termene clare pentru cei care își onorează obligațiile fiscale, nu pentru cei care întârzie”.
„Introducem măsuri care asigură disciplina financiară și prevenirea abuzurilor. Firmele fără cont bancar sau care nu își prezintă în cinci luni situațiile financiare vor fi declarate inactive. Firmele nou-înființate vor fi obligate să își deschidă cont de plăți în maximum 60 de zile. Toți comercianții vor fi obligați să accepte plata cu cardul. Am actualizat impozitul pe proprietate în conformitate cu angajamentele României din PNRR. Forma actuală reprezintă un stadiu tranzitoriu pentru a ajunge la impozitarea la valoarea de piață. Impozitul pe proprietate va crește, oferind autorităților locale resurse suplimentare pentru investiții, fără a apela la bugetul central. Trebuie să fim corecti cu cetățenii noștri”, a adăugat prim-ministrul.
El a afirmat că „există un pachet extins de proiecte din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care au transformat multe comune și orașe din România”.
Monitorizarea cheltuielilor semnificative
„Pentru a continua aceste investiții, deoarece resursele din bugetul central nu mai pot susține ritmul actual, este necesară creșterea încasărilor la bugetele locale pentru a asigura cofinanțarea. Introducem noi norme de integritate pentru inspectorii ANAF și vamali. Ei vor susține teste de integritate și vor purta bodycamere în timpul controalelor. Pentru prima dată, bunurile confiscate de către ANAF vor fi vândute transparent pe o platformă electronică. Introducem reguli noi pentru cesiunea acțiunilor, care vor împiedica transferul firmelor cu datorii. Pentru cheltuielile prin care companiile multinaționale au transferat profituri, taxe de administrare și consultanță, stabilim un plafon de 1% din total, peste care aceste cheltuieli vor deveni deductibile. Scopul este monitorizarea cheltuielilor semnificative și stoparea transferului de profit neimpozitat. Aceste încasări suplimentare vor contribui la îmbunătățirea serviciilor publice și la finanțarea proiectelor locale. Toate aceste măsuri de reformă fiscală ne vor ajuta să restabilim ordinea financiară, să implementăm reguli mai corecte și mai echitabile”, a concluzionat Bolojan.