AcasăEconomieImpozit auto: Propunere defectuoasă, avertizează asociația

Impozit auto: Propunere defectuoasă, avertizează asociația

Publicat pe

IAȘI VREMEA

Vehicule în circulație, București

Asociația producătorilor și importatorilor de automobile (APIA) a adresat o scrisoare deschisă premierului, semnalând că proiectul de taxare auto propus nu descurajează utilizarea vehiculelor vechi și poluante, ignorând un aspect crucial: emisiile reale de CO2. De asemenea, diferențele de impozit între automobilele vechi și cele noi sunt insuficiente.

„Criterii incomplete și depășite”

APIA avertizează că actualul proiect de lege, propus la data de 28 august, prezintă următoarele probleme:

  • nu descurajează folosirea vehiculelor vechi și poluante, menținând România pe primul loc în UE la accidente rutiere și intensificând poluarea;
  • ignoră emisiile reale de CO2, cheia în prezent la nivelul european, perpetuând un sistem ineficient.

Asociația subliniază că mecanismul de taxare prezintă deficiențe fundamentale:

  • Criterii inadecvate și depășite – impozitul se bazează exclusiv pe cilindree și clasa Euro, ignorând complet emisiile de CO2.
  • Diferențe insuficiente între vehicule vechi și noi – grila nu descurajează achizițiile sau menținerea autoturismelor vechi, chiar favorizând acestea, întrucât un autoturism nou Euro 6 este taxat la fel ca unul de zece ani.
  • Impact bugetar limitat – sistemul, în forma actuală, nu generează venituri consistente pentru stat, iar prin promovarea vehiculelor vechi, de cele mai multe ori nedeclarate, crește pierderile statului din TVA, contribuții sociale și alte taxe.
  • APIA regretă că propunerea lor nu a fost luată în considerare pentru o discuție preliminară.

APIA mai evidențiază o altă problemă majoră: diferența prea mică între impozitele aplicate vehiculelor poluante și celor nepoluante. Din grila actuală, diferența dintre un vehicul Non Euro/E0-E3 și unul Euro 6, la 200 cm³, este de doar 18,2% (≤1600), 18,3% (1601-2000), 18,5% (2001-2600), 21,0% (2601-3000) și 10,0% (>3001). Această diferență redusă nu motivează reînnoirea parcului auto și nu descurajează achiziționarea vehiculelor vechi.

Totodată, noile taxe nu reflectă evoluția economică. Între 2016 și 2025, inflația a crescut cu 69,42%, iar leul a pierdut în valoare față de euro cu 12,4%. Parcul auto românesc a îmbătrânit, iar România se confruntă cu o rată ridicată a mortalității rutiere în UE.

Propunerea ministerului „ignoră componenta de CO2”

Uniunea Europeană a adoptat reglementări distincte pentru reducerea emisiilor de CO2, principalii responsabili ai schimbărilor climatice.

Productorii auto sunt obligați să respecte limite de emisii medii de CO2 pe flotă: 130 g/km în 2015, 95 g/km din 2021. Reducerea urmărește un target de 55% până în 2030, iar zero emisii pentru vehicule noi în 2035.

„Prin urmare, propunerea Ministerului – care combină cilindree și norma Euro – creează o confuzie între două cadre legislative distincte și ignoră componenta CO2, cel mai relevant aspect în contextul climatic european”, subliniază APIA.

O mașină Euro 6 recentă este taxată la fel ca una veche de zece ani. Diferențele de impozitare între un vehicul Euro 6 și unul Euro 4 sunt minore, necorespunzând diferențelor reale de performanță și impact asupra mediului. Vehiculele mai vechi sunt prea puțin taxate, nemotivând reînnoirea parcului auto.

Mașinile vechi „au un avantaj competitiv”

APIA afirmă că proiectul nu stimulează reînnoirea parcului auto către vehicule cu emisii reduse (hibrizi sau electrice). Dimpotrivă, vehiculele vechi și poluante beneficiază de un avantaj competitiv, în contradicție cu obiectivele europene.

„În concluzie, considerăm că actuala propunere este incorectă și incompletă, neavând un legătură cu realitatea tehnologică și cu țintele de reducere a emisiilor CO2, nemotivând tranziția către un transport mai curat și mai eficient. Solicităm revizuirea urgentă a formulării, incluzând criterii precum emisiile de CO2, vechimea vehiculului și nivelul real de poluare, alături de cilindree și norma Euro.”

Ultimele articole

Accident grav pe Șoseaua Nicolina: pieton beat lovit de mașină în traversare ilegală

Un nou incident rutier s-a produs luni seară, 14...

Băiatul lui Marcelo devine mare! Gol spectaculos în preliminariile EURO U17 | Sport.ro

Atacantul echipei Real Madrid a realizat un gol spectaculos cu capul...

Marius Șumudică critică dur un tricolor după declarațiile despre Lucescu: M-a dezamăgit | Sport.ro

După meciul amical cu naționala Moldovei, Mircea Lucescu a declarat...

Guvernul Bolojan a prezentat exemple din alte țări privind limitarea retragerilor din pensii private, conform HotNews.ro

Italia, Croația, Africa de Sud, Irlanda și Polonia sunt exemplele de...

More like this

Mai multe articole

Accident grav pe Șoseaua Nicolina: pieton beat lovit de mașină în traversare ilegală

Un nou incident rutier s-a produs luni seară, 14...

Băiatul lui Marcelo devine mare! Gol spectaculos în preliminariile EURO U17 | Sport.ro

Atacantul echipei Real Madrid a realizat un gol spectaculos cu capul...

Marius Șumudică critică dur un tricolor după declarațiile despre Lucescu: M-a dezamăgit | Sport.ro

După meciul amical cu naționala Moldovei, Mircea Lucescu a declarat...