Mărfuri noi / sursă: Jochen Eckel / imageBROKER / Profimedia
Administrația Fondului pentru Mediu a anunțat lansarea programului Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice, începând cu data de 30 septembrie, ora 10:00. Bugetul alocat este semnificativ mai redus decât valoarea inițială estimată, iar voucherele pentru autovehicule complet electrice sunt sub 4.000 de euro. Aceasta este prima dată când Rabla Auto începe la o dată atât de tarzie.
Alocarea bugetului de 200 de milioane de lei este structurată astfel:
- 80.000.000 lei pentru automobile noi cu propulsie termică, inclusiv GPL/GNC, motociclete și vehicule hibride;
- 120.000.000 lei pentru autovehicule noi hibrid plug-in, motociclete electrice, autovehicule complet electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
În perioada 15-17 septembrie a avut loc validarea producătorilor pentru programul Rabla Auto 2025.
Amintim că programul a fost suspendat în luna iunie, cu o zi înaintea demarării etapei pentru persoane fizice. De obicei, Rabla Auto începea în aprilie sau mai.
Voucherul pentru autovehicule electrice – 18.500 lei
O schimbare esențială se referă la valoarea voucherele pentru vehiculele electrice. Suportul financiar acordat persoanelor fizice pentru achiziționarea de mașini nepoluante prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) va fi de 18.500 lei. Potrivit AFM, bugetul ar asigura accesul pe piață a aproximativ 15.000 de vehicule noi.
Inițial, înaintea suspendării programului Rabla, voucherul pentru autovehicule complet electrice urma să fie de 37.000 de lei.
În 2024, voucherul Rabla pentru autovehicule complet electrice a fost de 25.500 lei, iar volumul vânzărilor a scăzut considerabil, cu peste 40%.
Pentru celelalte tipuri de autovehicule, voucherele Rabla 2025 rămân la valorile anterioare:
- 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou hibrid plug-in sau a unei motociclete electrice;
- 12.000 lei pentru un autovehicul nou hibrid;
- 10.000 lei pentru un autovehicul nou cu motorină (inclusiv GPL/GNC) sau pentru o motocicletă.
Bugetul programului Rabla Auto 2025 a fost redus la 200 de milioane de lei, față de 610 milioane de lei prevăzute inițial.
Critici din partea industriei auto
Principala asociație din industria auto din țară a criticat substanțial programul, propunând un voucher cu o valoare cu 50% mai mare decât cea finală (27.500 lei, față de 18.500 lei).
APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) a exprimat nemulțumirea față de gestionarea dezbaterii publice pentru Rabla, subliniind riscul unui program ineficient.
APIA a mai susținut că din bugetul total ar trebui alocate către autovehiculele complet electrice și hibride plug-in, 140 de milioane lei (70% din buget) și nu 120 milioane de lei, conform propunerii actuale.
APIA a subliniat că menținerea alocatei actuale va duce la blocarea banilor, în loc de stimularea achizițiilor de autovehicule electrice noi. Asociația a pus întrebarea dacă obiectivul este implementarea unui program de succes sau doar o formalitate.
Perspective viitoare ale programului Rabla
Miniștra Mediului a reiterat discuțiile avansate cu Ministerul Fondurilor Europene pentru transferul programului Rabla către Fondul Social pentru Climă în 2026, pentru finanțare din fonduri europene, eliminând astfel dependenta de bugetul național.
Miniștra a menționat necesitatea unor modificări structurale ale programului pentru eliminarea mecanismului de „concurs de vouchere”.
(Declarațiile ministrei, conform Agerpres).