Începând cu acest an școlar, elevii din clasele pregătitoare, primei și celei de-a doua, învață principii de alimentație corectă și sănătoasă, într-un nou curs opțional, „Educație Nutrițională”. Această inițiativă intervine într-un context în care un sfert din copiii români prezintă exces de greutate. Bolile cardiovasculare, diabetul și afecțiunile respiratorii sunt câteva dintre consecințele obezității, afirmă dr. Ștefan Busnatu, medic primar cardiolog la Spitalul „Bagdasar-Arseni” din București, implicat în grupul de lucru care a făcut posibil acest curs, și invitat în cadrul emisiunii Sănătatea FM.
Inițial, proiectul, concentrat pe prevenție, a fost conceput pentru studenți, ne-a relatat dr. Ștefan Busnatu.
„În urmă cu aproape un an, am contactat Agenția Națională pentru Sport, dorind să dezvoltăm un proiect comun de prevenție pentru studenți. După discuții despre problematicile legate de alegerile alimentare și sedentarismul, care sunt asociate cu afecțiuni cardiovasculare, vicepreședintele Gabriel Tocean mi-a sugerat o abordare rapidă, prin educație nutrițională și activități aferente”, explică dr. Busnatu.
Astfel a luat viață un material educațional și interactiv pentru copii, despre cum să-și aleagă alimentele și cum să înțeleagă etichetele de pe produsele alimentare. „Vrem ca ei să înțeleagă că ce consumă acum va influența calitatea vieții lor viitoare. Problema majoră este că afecțiunile cardiovasculare pot afecta grav calitatea vieții și nu sunt de dorit.”, explică medicul.
Conform acestuia, disciplina „Educație nutrițională” utilizează materiale interactive: cartonașe, culori și asocieri între alimente și gradul lor de sănătate, precum și etichete interactive, pentru a facilita învățarea la copii de vârstă școlară mică.
„Nu abordăm concepte complexe, ci ne concentrăm pe categorii de alimente ce pot spori capacitatea fizică și cognitivă. De exemplu, menționăm cum alimentele pot contribui la o mai bună performanță fizică, la mai multă viteză, forță, ușurință în mișcare și gândire mai clară, pentru a înțelege importanța deciziilor alimentare sănătoase. Nu este util să menționăm doar problemele potențiale, ci este mai bine să explicăm avantajele unei alimentații echilibrate”, susține medicul.
„Educație nutrițională” este o opțiune pentru toți copiii din țară, motiv pentru care încurajăm părinții și bunicii să-i determine pe copii să aleagă acest curs. Este o decizie comună a copilului și a familiei. Ne dorim ca la sfârșitul anului școlar să avem o rată satisfăcătoare de înscrieri și să evaluăm efectele pe termen scurt, pentru a putea observa pe termen mediu și lung îmbunătățiri în ceea ce privește greutatea și obezitatea copiilor.
Cum afectează obezitatea sănătatea cardiacă a copiilor?
Obezitatea a devenit o problemă tot mai frecventă la copii și adulți, subliniază dr. Stefan Busnatu.
„Boli cardiovasculare, diabet și afecțiuni respiratorii sunt complicații ale obezității, care suprasolicită organismul. Există și alți factori de risc, inclusiv sedentarismul, fumatul, poluarea și, din păcate, stresul cotidian, care este un factor independent de apariție a afecțiunilor cardiace.”, subliniază dr. Ștefan Busnatu.
Un factor important este lipsa activității fizice, care la copii cu exces de greutate, determină dificultăți de respirație la efort, chiar și după scurte deplasări.
Ce înseamnă o alimentație sănătoasă pentru un copil?
O alimentație sănătoasă pentru copii trebuie să includă fructe, legume și cereale integrale, susține dr. Ștefan Busnatu.
„Copiii ar trebui să accepte aceste alimente, deoarece contin vitamine și minerale esențiale pentru dezvoltarea lor. De asemenea, proteinele, din carne, lactate, ouă și pește, sunt fundamentale pentru dezvoltarea fizică, musculară și nu pentru creșterea masei adipoase. Din păcate, produsele de patiserie, ușor accesibile, sunt consumate excesiv și conțin grăsimi și zaharuri rafinate, care conduc la depuneri de grăsime în organism.”, conchide medicul.
Conform acestuia, dacă părinții și copiii vor opta în număr suficient pentru acest curs „Educație Nutrițională”, se poate discuta cu Ministerul Educației despre posibilitatea de a-l face obligatoriu.