Livrare colete, Foto: Ngampol Thongsai / Dreamstime.com
Numărul coletelor expediate la nivel național a înregistrat o creștere semnificativă în anul precedent, atingând 335 milioane de colete, depășind pentru prima dată volumul de corespondență (267 milioane trimiteri), a comunicat miercuri Autoritatea Națională pentru Reglementare în Comunicații (ANCOM). În funcție de cantitatea de colete, primii trei operatori au fost companii private: Delivery Solutions – Sameday (32%), Fan Courier (26%) și Cargus (11%).
Investițiile în furnizarea de servicii poștale au depășit suma de 500 milioane de lei (+23%). Susținerea traficului de colet a fost unul dintre principalii factori de creștere a investițiilor, reflectate prin instalarea a peste 8.200 de sisteme automatizate, în creștere cu 42%.
Principalii trei operatori de curierat: Sameday, Fan Courier și Cargus
Traficul de colete (inclusiv pachete mici) a crescut în 2024 cu 27%, atingând 335 milioane de trimiteri, echivalent cu 18 colete per locuitor pe an, generând venituri de aproximativ 5 miliarde de lei, cu o majorare de 15% față de anul anterior, conform datelor autorității.
- Venitul mediu per colet a fost de aproape 15 lei (12,5 lei pe colet intern)
- 9 din 10 colete interne au fost expediate în prima zi de la recepție, cu o medie de 1,2 zile pentru livrare
- 1 din 5 colete interne au fost expediate prin sisteme automate de livrare
- 1 din 5 colete internaționale provenind din afara UE/SEE, cu un număr aproape de cinci ori mai mare față de anul anterior
- Coletele internaționale au generat venituri de peste 1 miliard de lei
- Printre principalii operatori în funcție de volum se numără Delivery Solutions – Sameday (32%), Fan Courier (26%) și Cargus (11%)
Poșta Română domină traficul de corespondență
Veniturile din segmentul de corespondență și materiale imprimate au fost de aproximativ 1 miliard de lei, deși volumul de trimiteri a scăzut cu 5%, reprezentând 267 milioane de expedieri. Alte date relevante:
• Venitul mediu per expediere a crescut la 3,6 lei (3,1 lei per expediere internă)
• Durata medie de livrare pentru trimiterile interne de corespondență a fost de 2,6 zile
• În funcție de volumul de expedieri, principalii operatori sunt Poșta Română (68%) și Pink Post (25%)
Reducerea numerelor de angajați
Numărul de angajați din sectorul serviciilor poștale a scăzut cu 3% în anul anterior, în principal în cazul companiei naționale Poșta Română. În medie, un angajat din domeniu a generat venituri poștale anuale de 188 mii de lei, în creștere cu 18% față de 2023.
Veniturile totale din serviciile poștale au atins aproape 6,5 miliarde de lei (+15%), aproximativ 80% provenind din traficul de colete.
Creșterea numărului de reclamații
Numărul reclamațiilor întemeiate în 2024 a crescut cu 41%, ajungând la 203.000, pentru aproape două treimi din acestea fiind acordate despăgubiri.
Valoarea medie a unei despăgubiri a crescut cu 26%, ajungând la 227 de lei.
Foto: Dreamstime.com