Guvernul intenționează să adopte vineri, prin ordonanță de urgență, o serie de modificări fiscale privind accizele pentru a combate un fenomen în creștere, în special la granița cu Bulgaria: micro-contrabanda cu tutun.
În locul contrabandei tradiționale de țigarete, noua formă de fraudă implică persoane obișnuite care trec frecvent granița, achiziționează cantități mici de produse accizabile (precum țigări și alcool) la prețuri mult mai avantajoase, le declară pentru uz personal, dar le revin în mod ilegal la revenirea în țară.
- Se consultă integral proiectul de ordonanță de urgență și nota de fundamentare.
„Potrivit informațiilor Autorității Vamale Române, s-a constatat că, pe lângă contrabanda organizată, s-a amplificat fenomenul denumit de „micro-contrabandă”, care presupune treceri frecvente ale frontierei interne a Uniunii Europene, în special la granița româno-bulgară, de către persoane care aduc cantități de produse accizabile declarate pentru uz personal, dar destinate comercializării ilegale”, se menționează în nota de fundamentare.
Legea permite introducerea în România a maximum 800 de țigarete (4 pachete) din alte state UE pentru consumul personal, fără a implica plata taxelor. Totuși, legislația nu stabilește frecvența acestor transporturi.
„În forma actuală, art. 413 din Codul fiscal permite introducerea în România, dintr-un alt stat membru UE, a unei cantități maxime de 800 de țigarete pe persoană, fără a specifica un plafon de frecvență sau o definiție clară a caracterului ocazional al deplasării în scop personal. Această lacună este exploatată sistematic, mai ales în zonele de frontieră, unde rezidenții organizează multiple deplasări zilnice în Bulgaria, achiziționând legal produse accizabile la prețuri reduse și introducându-le ilegal în țară pentru revânzare nesancționată.
Astfel, prevederea privind uzul personal este folosită ca acoperire pentru activități comerciale ilegale. Conform datelor comunicate de Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, în 2024, aproape 49% din totalul țigaretelor confiscate la nivel național au fost interceptate la frontiera cu Bulgaria, indicând o zonă cu risc fiscal major, cu impact direct asupra veniturilor bugetare”, se menționează în document.
Se va clarifica „caracterul ocazional” al transporturilor de produse accizabile
Proiectul prevede modificarea art. 413 din Codul fiscal, astfel încât produsele accizabile achiziționate de o persoană fizică să fie considerate pentru uz personal numai dacă transportul în România din alte state membre are caracter ocazional, adică nu se repetă frecvent și nu este sistematic.
Procedura va fi aplicată și altor produse accizabile.
Astfel, produsele achiziționate și transportate ocazional de către persoane fizice vor fi considerate destinate uzului propriu, dacă nu depășesc limite cantitative maxime, precum:
a) tutunuri prelucrate:
– țigarete – 800 de bucăți;
– țigări cu greutate maximă de 3 grame/bucată – 400 de bucăți;
– țigări de foi – 200 de bucăți;
– tutun de fumat – 1 kg;
b) băuturi alcoolice:
– bere – 110 litri;
– băuturi spirtoase – 10 litri;
– produse intermediare – 20 litri;
– vinuri – 90 litri (din care maximum 60 de litri de vinuri spumoase).
Produsele achiziționate și transportate ocazional în cantități peste limitele specificate și destinate consumului în România vor fi considerate ca fiind în scop comercial, motiv pentru care se datorează accize în România.
Se vor stabili limite maxime pentru alte tipuri de tutun
Pentru o aplicare unitară a legislației privind produsele din tutun și pentru combaterea introducerii ilegale pe piață a produselor de tutun cu accize nearmonizate, se propune fixarea unor limite cantitative maximale pentru persoanele fizice care aduc ocazional produse din tutun pentru inhalare fără ardere și tutun de mestecat sau uz nazal, după cum urmează:
- produse din tutun pentru inhalare fără ardere (NC 2404 11 00): 250 g sau 800 de sticks;
- tutunuri pentru mestecat (NC 2403 99 10 00): 250 g;
- tutunuri pentru uz nazal (NC 2403 99 10 00): 250 g.
Aprobarea stabilirii caracterului ocazional al transporturilor se va realiza conform procedurilor stabilite prin ordin comun al autorităților relevante, al cărui emitere va avea loc în 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței.
Se vor introduce accize și pentru tutunul de mestecat și uz nazal
Proiectul prevede instituirea unei accize nearmonizate de 1.172,45 lei/kg pentru tutunurile de mestecat și pentru uz nazal în anul 2025, pentru un tratament fiscal echitabil și reducerea riscurilor de contrabandă, precum și pentru creșterea veniturilor din accize în bugetul de stat.
Pentru anul 2026, nivelul acestei accize se va ridica la 1.198,28 lei/kg.
Se vor introduce timbre fiscale pentru tutunul de mestecat și uz nazal
Se propune aplicarea unui sistem de marcare cu timbre fiscale și pentru tutunul de mestecat și pentru uz nazal, similar cu cel existent pentru tutunul prelucrat și alte produse cu conținut de tutun, pentru a asigura condițiile de punere pe piață a pachetelor unitare, care trebuie să fie securizate și să conțină identificatori unici.
Se vor implementa măsuri pentru limitarea eliberărilor masive de țigarete
Se instituie un mecanism de limitare a cantităților de țigarete eliberate pentru consum (de către operatorii autorizați, importatori etc.) în ultimele trei luni înainte de majorarea planificată a accizelor.
De asemenea, se vor introduce sancțiuni pentru nerespectarea obligației de limitare a cantităților eliberate înaintea majorărilor de accize.
„Această măsură este esențială pentru a preveni prejudicierea bugetului de stat, dat fiind faptul că operatorii pot elibera volume importante de țigarete înainte de creșterea nivelului accizelor, apoi reduc aceste eliberări pentru a evita plata corespunzătoare”, conform documentului.
Noi reguli pentru micii producători de vinuri liniștite
Se propune recunoașterea micilor producători independenți de vinuri liniștite în categoria plătitorilor de accize, precum și stabilirea momentului de plată a acestor taxe și a termenului de achitare, începând cu 1 august 2025.
Totodată, pentru a susține activitatea de comercializare către depozite fiscale și a evita dificultățile în desfășurarea acesteia, se propune ca deplasarea vinurilor produsele de mici producători către depozite fiscale să nu fie considerată eliberare pentru consum.
Se introduce și o dispoziție tranzitorie privind termenul de plată a accizelor pentru vinurile liniștite comercializate de mici producători, începând cu 1 august 2025, până la intrarea în vigoare a noilor reglementări.