Dmitri Medvedev la un salon auto Lada, Foto: Alexander Astafyev / TASS / Profimedia
Vânzările de autoturisme noi au scăzut dramatic în Rusia în februarie, după doi ani de creștere. Specialiştii atribuie această situație aşteptărilor privind revenirea mărcilor auto occidentale şi amânării deciziilor de cumpărare până atunci.
„La început, nu am crezut că scăderea de 25% [în vânzările de autoturisme noi în februarie, comparativ cu aceeași lună a anului trecut] este reală, am crezut că există o eroare de calcul”, a declarat Sergey Tselikov, CEO al companiei de analiză a pieței Autostat, la o întâlnire cu participanții și analiștii pieței auto.
Toți participanții la piață anticipau o scădere a vânzărilor, însă nu una atât de accentuată. Acest declin este explicat prin creșterea semnificativă a taxelor pentru autoturismele noi, implementate în octombrie, și de majorarea dobânzii de referință de către Banca Centrală de la Moscova, care a făcut creditarea mai scumpă.
Tselikov a afirmat că rușii au achiziționat recent autoturisme în speranța că vor evita creșterea prețurilor, dar niciun analiștilor nu prevedea o scădere a vânzărilor cu peste 10-15% în februarie. El susține că situația are o unică explicație.
„Aștept ca mărcile obișnuite să se întoarcă şi, în acest timp, îmi voi menține economiile la bancă”, a descris Tselikov logicam unor astfel de cumpărători, adăugând că piața auto reacționează întotdeauna „extrem de sensibil la contextul informațional”.
De ce rușii cred că producătorii auto occidentali se vor întoarce în Rusia
În Rusia circulă zvonuri potrivit cărora branduri care au părăsit țara după atacarea Ucrainei ar putea reveni, urmarea unui presupus apel telefonic dintre președintele american Donald Trump și Vladimir Putin, din luna precedentă.
A doua zi, Mihail Bakhtiarov, fondatorul holdingului de dealeri de autoturisme Major Auto, a declarat că piața auto din Rusia “așteaptă schimbări majore” asociate cu posibila întoarcere a mărcilor auto japoneze și sud-coreene.
Dealarii recunosc că zvonurile privind revenirea mărcilor occidentale au influențat vânzările. Andrey Terlyukevich, directorul general al Grupului de companii Autospetscenter, atrage atenția că aceste informații „dezorientează” cumpărătorii, „creând speranțe false”.
El a considerat luna februarie „foarte dezamăgitoare” pentru piață.
Nikolai Ivanov, directorul departamentului de mașini noi la Rolf, cel mai mare dealer auto din Rusia, a spus că unii clienți doresc să obțină modele noi de mărci pe care le-au condus, astfel încât sunt dispuși să creadă în revenirea acestora. Cu toate acestea, Ivanov a afirmat că, fără un miracol, acest lucru este imposibil în Rusia acum.