AcasăEconomieAutoritatea pentru Digitalizare: Doar 12% IT-iști, o criză de specialiști?

Autoritatea pentru Digitalizare: Doar 12% IT-iști, o criză de specialiști?

Publicat pe

IAȘI VREMEA

Doar 31 de angajaţi cu competenţe IT&C din peste 250 de angajaţi ai Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR), responsabilă de sisteme precum Ghișeul.ro și Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), au studii în domeniu. Dat fiind că ADR va gestiona în viitor alte 30 de aplicaţii IT din cloudul privat guvernamental, există o acută lipsă de expertiză, astfel că autoritatea solicită guvernului o nouă structură cu specialişti în cloud, angajaţi pe o perioadă de 7 ani.

Autoritatea de digitalizare suferă de insuficienţă de expertiză IT

Un proiect de ordonanţă de urgenţă (OUG) în consultare publică propune crearea unei noi unităţi la ADR, o Unitate Centralizată pentru Cloud şi Tehnologii Avansate, cu specialişti externi. Această structură va include maxim 30 de specialişti în tehnologii cloud, tehnologii avansate, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, management de proiecte TIC şi transformare digitală.

Motivul principal este lipsa expertizei în domeniu, precum şi a resurselor financiare pentru salarii competitive.

„Lipsa experienţei anterioare în administrarea şi dezvoltarea infrastructurilor de cloud la scară largă, nevoia rapidă de a construi competenţe pentru gestionarea eficientă a Cloudului Privat Guvernamental (CPG), lipsa expertizei profesionale specifice şi resurselor financiare sunt aspectele cheie care stau la baza acestei iniţiative. Un alt aspect relevant este orizontul de timp scurt pentru administrarea CPG, considerând că, începând cu decembrie 2024, componenta cloud dedicată CPG este operaţională şi pregătită pentru migrarea sistemelor/aplicaţiilor publice prin Investiţia 2, Componenta 9 din PNRR”, se arată în nota de fundamentare.

Aceşti specialişti vor fi angajaţi pe o perioadă de 7 ani.

Performanţele acestora vor fi evaluate la fiecare şase luni, iar contractele vor putea fi reziliate în cazul neîndeplinirii indicatorilor de performanţă.

Cei 30 de experţi IT vor gestiona toate sistemele IT din portofoliul ADR

Deşi prioritatea este gestionarea cloudului privat, noua structură va avea responsabilităţi asupra întregului portofoliu IT din ADR:

„Unitatea Centralizată pentru Cloud şi Tehnologii Avansate va gestiona aplicaţiile, platformele finanțate din PNRR, fondurile aferente politicii de coeziune şi alte surse de finanţare, inclusiv Cloudul Privat Guvernamental (CPG), Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice (SEAP), Platforma Software Centralizată pentru Identificare Digitală (ROeID), Platforma Naţională de Interoperabilitate (PNI), Portalul Digital Unic al României (PDURo), Sistemul Electronic Naţional de Plăți (Ghișeul.ro) şi alte sisteme/platforme/aplicaţii necesare pentru digitalizarea serviciilor publice”, se arată în proiectul de OUG.

Doar 12% dintre angajaţi au studii IT. Explicaţia preşedintelui ADR

Scăzutul număr de angajaţi cu pregătire IT&C în ADR a ieşit în evidenţă în februarie 2024, când, din cauza unor probleme tehnice, serviciile IT gestionate de autoritate au fost inaccesibile mai multe zile.

Managementul ADR a fost chemat la audieri în Parlament. Oficiali au declarat, conform unor surse de presă, că doar aproximativ 10-12 persoane din cele 250 de angajaţi au studii de specialitate IT. ADR a oferit datele actualizate despre angajaţi.

„La ADR lucrează în prezent 253 de angajaţi din 297 posturi aprobate, dintre care 31 au diplome de specialitate IT&C. Subliniem importanţa specialiştilor cu expertiză în aspecte tehnice de reglementare, politici publice, monitorizare şi control, a căror contribuţie este crucială în relaţia cu administraţia publică şi organismele europene”, a precizat Dragoş Vlad, președintele ADR.

Salarii mici, factor esenţial în atragerea de specialişti IT

ADR explică că salariile sunt determinate de Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificări ulterioare, variind între 7.935 lei şi 12.594 lei.

„Una dintre principalele bariere în angajarea de specialişti IT în administraţia publică este nivelul redus al salariilor. Pentru atragerea de talente, ADR trebuie să ofere salarii comparabile cu cele din mediul privat”, a declarat Dragoş Vlad.

Proiectul de OUG ia în considerare și acest factor, oferind pentru noii specialişti în cloud salarii cuprinse între 2 și 6 salarii medii brute, adaptate de nivelul de specializare şi experienţă.

Selecţia pentru aceste posturi va începe după aprobarea şi publicarea OUG în Monitorul Oficial.

Cum sunt repartizate posturile la Autoritatea de Digitalizare?

Conform datelor furnizate de ADR, Direcţia Generală OIPSI, responsabilă de programe cu finanţare europeană, deţine cele mai multe posturi – 125. Pentru gestionarea sistemelor IT sunt alocate 70 de posturi, repartizate către Direcţia Transformare Digitală (23 posturi), Direcţia Suport Aplicaţii (28 posturi), Serviciul PCUe (11 posturi) şi Compartimentul interoperabilitate (8 posturi). Acestea se ocupă de activităţi tehnice operaţionale şi asigurarea funcţionării sistemelor naţionale gestionate de ADR (Ghișeul.ro, SEAP, SAET, PCUe, Platforma e-Guvernare, ROeID şi nodul eIDAS).Alte structuri asigură suporturi diverse, de la juridic la administrativ, economic, resurse umane, achiziţii publice, audit, informaţii clasificate, GDPR şi comunicare publică, cu 66 de posturi în total .

Mai sunt și alte sectoare cu 11 posturi la Serviciul Societatea Informaţională, 13 posturi la Serviciul Relaţii Internaţionale şi Afaceri Europene şi 12 posturi la Serviciul Programe şi Proiecte.

ADR mai utilizează resurse dedicate, provenite din afara organigramei, pentru susținerea platformelor IT, 30 de angajaţi în total.

Ultimele articole

Problema majoră a FCSB înaintea meciului cu Feyenoord | Sport.ro

Roș-albaștrii primesc vizita echipei olandeze în etapa cu numărul 6...

Doi fotbaliști de la CFR Cluj avansează în cursa pentru trofeul FIFA Arab Cup 2025

FIFA Arab Cup 2025 a intrat în faza sferturilor...

Cum să gestionezi controlul inopinat pentru o ferire eficientă a riscurilor

Cadrul și limitele unui control fiscal sunt determinate de obiectivul sau...

More like this

Mai multe articole

Problema majoră a FCSB înaintea meciului cu Feyenoord | Sport.ro

Roș-albaștrii primesc vizita echipei olandeze în etapa cu numărul 6...

Doi fotbaliști de la CFR Cluj avansează în cursa pentru trofeul FIFA Arab Cup 2025

FIFA Arab Cup 2025 a intrat în faza sferturilor...