BYD, liderul chinez de producție auto, își lansează prezența pe piața auto românească cu patru modele inovatoare și țintește dublarea numărului de dealeri până la final de an.
BYD și strategia sa pentru România
BYD s-a poziționat pe locul trei la nivel mondial în ceea ce privește volumele de vânzări anuale, în spatele giganților Toyota și Volkswagen. În 2024, compania a depășit pragul de 4,2 milioane de vehicule vândute, având China ca piață principală.
Modelele lansate inițial în România au valori de preț cuprinse între 30.000 și peste 50.000 de euro, iar gama de produse se va extinde ulterior.
Cu 17 puncte de vânzare active în prezent, BYD își propune să atingă 34 de dealeri până la finalul anului, prin parteneriate strategice cu companii auto românești de prestigiu. Inițial, sunt disponibile patru modele electrice, cu focus pe SUV-uri, mașini electrice și hibride plug-in.
Modelul de top, Sealion 7, un SUV electric, accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,5 secunde și are o autonomie de până la 502 km. Modelul Seal, un sedan, este similar din punct de vedere tehnic cu Sealion 7, având o autonomie WLTP de 570 km.
A fost lansat și un SUV hibrid plug-in, Seal U DM-i, cu o capacitate de deplasare de peste 1.000 km cu o încărcare completă și rezervor plin.
Cel mai accesibil model este SUV-ul compact Atto 2.
Dimensiunile modelelor includ Atto 3 (4,48 m), Seal (4,8 m), Sealion 7 (4,83 m) și Seal U (4,78 m).
BYD își propune să devină cea mai populară marcă străină de pe piața românească, atingând niveluri de vânzări importante în ani următori. Lansarea unui model electric compact, concurent al Dacia Spring, este un pas important în această strategie.
BYD construiește o fabrică europeană aproape de granița cu România
BYD dezvoltă două fabrici în Europa, una în Ungaria și una în Turcia, unde pe lângă modelele 100% electrice, se vor produce și vehicule hibride plug-in. Investiția planificată la Szeged se estimează la patru miliarde de euro, în timp ce la Izmir se preconizează o investiție de un miliard de euro.
Primele vehicule produse în Ungaria vor fi Dolphin și Atto 3, urmate posibil de Atto 2 și Dolphin Surf, în funcție de evoluția pieței.
S&P Global Mobility estimează vânzări de 186.000 de vehicule BYD în Europa în 2025, față de 83.000 în 2024, cu o prognoză de 400.000 de vehicule până în 2029.
Analizele pieței evidențiază creșterea vânzărilor BYD în Europa, depășind Tesla în Germania și Marea Britanie în aprilie. Datele arată o creștere semnificativă a vânzărilor în afara Chinei, de peste 285.000 de vehicule în primele patru luni ale anului 2025, față de perioada similară anterioară.
Cele mai recente date puncteaza vânzări de peste 11.000 de vehicule în Marea Britanie și peste 2.800 în Germania în primele patru luni din 2025, anticipând cifre și mai bune cu lansarea modelului Dolphin Surf, promițând un preț sub 25.000 de euro.
Strategia BYD presupune o ajustare pentru piața europeană, prin focalizarea pe hibride plug-in, în fața reticenței consumatorilor pentru soluțiile complet electrice. Aceasta mișcare strategică înseamnă o intensificare rapidă a dezvoltării rețelei de dealeri și a unor planuri atractive pentru recrutarea de personal cu experiență în industria auto europeană.
BYD a declarat că hibridele plug-in vor fi cruciale pentru strategia europeană.