Autoturism Mercedes echipat cu un sistem avansat de conducere automată, imagine: dpa picture alliance / Alamy / Profimedia Images
Noul președinte al Statelor Unite, Donald Trump, anunță intenția de a impune taxe vamale de aproape 25% asupra automobilelor importate în țară. Termenul stabilit pentru anunțul final este 2 aprilie. Conform agenției AFP, Trump a declarat că dorește să acorde timp producătorilor auto să își stabilească fabrici în SUA, astfel încât să evite taxele.
Germania, principala țară europeană partener comercial cu SUA, este cea mai afectată de această măsură, impactul urmând să se resimtă și în România prin canale comerciale indirecte.
„UE a fost extrem de nedreaptă cu noi. Avem un deficit comercial de 350 de miliarde de dolari. Nu ne cumpără mașini, produse agricole și alte bunuri. Trebuie să corectăm această situație”, a subliniat Trump.
„Vom contacta Casa Albă în scurt timp”, a declarat CEO-ul VW, Oliver Blume, într-un interviu pentru ZDF
Noile taxe vamale asupra importurilor auto planificate de președintele SUA vor afecta puternic industria auto germană. Șeful Volkswagen (VW), Oliver Blume, anunță contactarea oficialilor americani, conform cotidianului Handelsblatt.
În 2024, Statele Unite au recâștigat poziția de principal partener comercial pentru Germania, depășind China, conform presei germane. Cifra de afaceri totală a comerțului exterior – rezultatul sumei exporturilor cu importurile – la 252,8 miliarde de euro, a dus Statele Unite în fruntea partenerilor comerciali ai Germaniei.
„Vom contacta Casa Albă în scurt timp”, a declarat CEO-ul VW, Oliver Blume, într-un interviu pentru ZDF.
Surse din grupul VW afirmă că sunt pregătite diverse scenarii. „În primul rând, trebuie să analizăm modul în care va fi rezolvată disputa vamală dintre SUA și Europa: la nivel de stat, sau la nivel de Uniune. Abia atunci vom putea începe negocierile”, au precizat sursele.
Este evident că, în cazul introducerii unor taxe vamale mari și stricte, grupul VW ar fi cel mai afectat. BMW și Mercedes ar fi mai puțin afectate, conform publicațiilor germane. BMW produce SUV-uri populare în SUA la Spartanburg, Carolina de Sud, iar Mercedes are o prezență importantă în Tuscaloosa, Alabama, unde fabrică SUV-uri, precum și modelele Sedan E Clasă și S Clasă.
Șeful Volkswagen, Oliver Blume, își argumentează poziția prin investițiile în SUA. Pe lângă uzina din Chattanooga, Tennessee, grupul Volkswagen construiește o nouă fabrică în Carolina de Sud și a investit „peste 10 miliarde de dolari” în această acțiune. Blume ia în considerare chiar și expansiunea fabricii din Chattanooga. De asemenea, mărcilor Audi și Porsche, care nu produc în SUA, le-ar periclita profiturile.
Banca elvețiană de investiții UBS estimează o marjă de profit pentru producătorii auto germani în SUA între 6% și 8% pentru BMW, VW și Mercedes.